A cégek többé nem szúrhatnak ki az anyákkal

Adatbázis a munkahelyekről

Ki nem hallott volna már legalább egy olyan történetet arról, hogy a kisgyerekes anyukát szülés után nem vették vissza a munkahelyére vagy egyáltalán nem kapott munkát, mert gyereke van? Vagy egy kínos és megalázó állásinterjún arról faggatták a leendő női munkavállalót, hogy mikor tervez gyereket vállalni, majd ezután félretették az önéletrajzát, és egy egyedülálló férfit vettek föl helyette? – Egy úttörő közösségi kezdeményezés most véget vethet a hasonló méltatlan szituációknak – írja a HVG.

 

   Amikor a családalapítást tervezgetve vagy kisgyerekes szülőként munkahelyet keresünk, nem csupán arra vagyunk kíváncsiak, hogy az adott cég mennyit fizet, és a munka mennyire felel meg a végzettségünknek, illetve illik a személyiségünkhöz. Azt is szeretnénk tudni, hogy leendő munkaadóink hogyan viszonyulnak a családalapításhoz, szülési szabadság címen mennyi időt kapunk: mindössze pár hónapra, egy, vagy akár három évre is nyugodt szívvel otthon maradhatunk, nem kell félnünk attól, hogy már nem várnak vissza bennünket.

   Néhány anyuka az Egyesült Államokban megelégelte az említett kínos szituációkat, és azt, hogy sok esetben az állásinterjún, vagy még ott sem derült ki, hogy mire számítsanak a munkahelyükön, ha gyerekük születik. A számok is igazolják őket, mert az amerikai Fortune magazin százas listáján szereplő cégek közül mindössze öt tette eddig nyilvánossá, hogy mi a hivatalos álláspontja a családalapító, szülési szabadságra vonuló, majd onnan visszatérő szülőkkel kapcsolatban.

   Ennek orvosolására jött létre idén márciusban a Maternity Leave Resource Center nevű civilek által létrehozott adatbázis, amelyben jelenleg ötszázötven amerikai cégről szerezhetünk információt azzal kapcsolatban, hogy állnak hozzá az anyaság, a gyermekvállalás és a szülési szabadság kérdéséhez. Az adatbázis jelenleg több ezer nő visszajelzéseiből, információiból és véleményéből áll össze, ez a szám pedig folyamatosan bővül.

   A rendszerben például rákereshetünk arra, hogy az adott munkahely mennyi fizetett szülési szabadságot biztosít, az anyának és az apának van-e lehetősége a gyermek születése után otthonról, rugalmas részmunkaidőben dolgozni.

   A cégek összehasonlítását lehetővé tevő rendszerből kiderül, hogy a Bill & Melinda Gates Alapítvány és a Netflix biztosítja a leghosszabb fizetett szülési szabadságot az amerikai nők számára: ennek hossza akár több mint egy év is lehet. Az Adobe is elég jól teljesít a listán, ahol 26 hetes távollétet finanszíroz a cég az édesanyáknak és az édesapáknak.

   A keresőrendszer alapítói elmondták, hogy a nők többsége fél megkérdezni az állásinterjún a cég álláspontját a gyerekvállalással és az anyasággal kapcsolatban, mert attól tartanak, hogy valamilyen hátrány éri őket emiatt. Az Egyesült Királyságban készült egy felmérés, miszerint a nők 78%-a nem meri szóbahozni a témát az állásinterjún, nem mer rákérdezni arra, hogy mi vár rá a cégen belül, ha elmegy szülni.

   A Maternity Leave Resource Center civil kezdeményezői azt is hozzátették, hogy rendszerüktől azt várják, hogy a cégek sokkal átláthatóbbak lesznek és nyíltabban fognak kommunikálni arról, hogy a náluk állást vállaló anyák milyen családi kondíciókra számíthatnak. Emellett abban is bíznak, hogy munkájuk egyfajta minőségellenőrzésként is működni fog, és a cégek megpróbálnak arra törekedni, hogy „családpolitikájuk” minél szimpatikusabb és rugalmasabb legyen, hogy jó hírük ne sérüljön.

   Reméljük, hogy Magyarországon is hamarosan hasonló civil vagy akár hivatalosabb kezdeményezés indul, hogy javítson a családalapító férfiak és nők elhelyezkedési és érvényesülési lehetőségein a munkaerőpiacon, ezzel hozzájárulva a bátrabb gyerekvállaláshoz.

Forrás: HVG