A munkaerőpiaci igények alakíthatják az oktatást

 Az NPK országos konferenciája

A Nemzeti Pedagógus Kar országos szakmai konferenciáján mind a politikusok, mind a szakma képviselői arról szóltak: az eddigi átalakítások is azt a célt szolgálták, hogy versenyképesebb legyen a magyar oktatási rendszer. A reformokra pedig azért van szükség, mert az oktatásnak is alkalmazkodnia kell a nagyon gyorsan változó munkaerőpiaci igényekhez – írja a Magyar Idők.

 – A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) egyszerre szakmai és oktatáspolitikai fórum, érdek- és értékképviselet – mondta az emberi erőforrások minisztere tegnap Budapesten, az NPK országos szakmai konferenciáján. Balog Zoltán közölte: a 2014-ben köztestületként létrejött Nemzeti Pedagógus Kar valódi szakmai fórum, olyan szakemberek testülete, akik képesek a konkrét iskolai tevékenységet megkülönböztetni a nemzetstratégiai céloktól. – Ahhoz ugyanis, hogy az iskolák jobbak, versenyképesebbek legyenek, néha olyan döntéseket kell hozni, amelyek nem feltétlenül szolgálják a pedagógusok vagy a diákok közvetlen érdekeit – fogalmazott a miniszter, aki példaként említette a minősítési rendszer, az életpálya és az egységes tankönyvrendszer bevezetését, az általános képzés és szakképzés elválasztását. – Ezek nem indultak nehézségek nélkül, de a kormány hajlandó volt a párbeszédre és a korrekcióra – emelte ki Balog Zoltán. A jövő fontos feladatai között említette a tanárképzés és továbbképzés rendszerének átalakítását is.

Az utánpótlást segíti a Klebelsberg-ösztöndíjprogram, amelynek keretében eddig több mint 1500 egyetemista kapott támogatást. Hatására 30 százalékkal többen jelentkeztek tavaly pedagógus szakra. Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos elmondta: a tananyagcentrikus iskoláktól el kell jutni a használ­ható tudást adó műhelyekig. Arról is beszélt, hogy minden oktatási reformhoz időre van szükség, ahhoz pedig, hogy a hatását kifejtse, legalább egy évtizedre.

Lapunk kérdésére Horváth Péter, az NPK elnöke azt válaszolta: az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása utáni második fázisban, a társadalmi kommunikációban fognak közreműködni. Hozzátette: mindennél fontosabb, hogy a pedagógustársadalom minél nagyobb azonosulása mellett történjenek a változások.

Forrás. Magyar Idők