A Nemzeti adó- és Vámhivatalról szóló törvény módosítása

Tisztelt Tisztségviselők, Kedves Tagjaink!

 

A szakszervezet jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy az életpálya a NAV dolgozók tekintetében bevezetésre kerüljön, és reményeink szerint minden munkavállaló esetében, illetményemelkedést fog jelenteni a jövőben. A törvény tekintetében készítettem egy rövid összefoglalót, amit ezúton rendelkezésetekre bocsátunk azzal, hogy amennyiben kérdés van igyekszünk válaszolni. Azonban a pótlék rendelet illetve a kormányrendelet a képesítésekről, illetve a foglalkoztatási szabályzat módosítása még nem jelent meg, így amint ezek véglegessé válnak akkor arról is készítek egy ismertetőt.

Az ügykezelő és munkavállaló tagjaink esetében a 30% os illetményemelkedést a Foglalkoztatási Szabályzat tartalmazza az erre vonatkozó emelési módosítást a munkáltató elvégezte.

Így addig ezt a rövid összefoglalót ajánlom a Tisztelt Tagság figyelmébe.

 

A Nemzeti adó- és Vámhivatalról szóló törvény módosítása

A törvény módosításával bevezetésre kerül a NAV dolgozók esetében is az életpályamodell, amely alapvető változást hoz a dolgozók előmeneteli, és illetményrendszerében és jelentős többségében és meghatározó többségében valódi illetményemelkedést jelent a NAV munkavállalói számára. A bevezetett modell kapcsán figyelemmel kellett lenni arra, hogy a munkaköri rendszer szervesen illeszkedjen az előmeneteli rendszerhez, ismerje el a hosszú ideig, azaz a 65 éves korig történő közszolgálatot, továbbá fejezze ki a munka felelősségi szintjét, illetve elismerje a tapasztalatot és a teljesítményt, és tovább egyszerűsítse a pótlékrendszert.

A változás bemutatását a munkaköri kategóriák ismertetésével kezdjük. Továbbra is fennmarad az I- es és II. besorolási osztály az I besorolási osztály A, B, C, D, E, azaz öt munkaköri kategóriát tartalmaz, míg a II. besorolási osztály csak 4, azaz A, B, C, D munkaköri kategóriát foglal magában. A munkaköri kategóriákhoz fizetési fokozatok tartoznak. A munkáltató jogkör gyakorlója 2016. július 15-ig megállapítja a kormánytisztviselő, illetve pénzügyőr 2016. július 1-jétől hatályos munkakörét. A munkakör meghatározásával egyidejűleg megállapítja a munkakör besorolási osztályát, és besorolási kategóriáját, azaz, hogy az I-es vagy II-es besorolási osztályba tartozik-e a pénzügyőr, illetve a kormánytisztviselő, továbbá megállapítja a besorolási kategóriákat, azaz A, B, C, D esetlegesen E kategóriát.

A fizetési fokozat megállapításánál figyelemmel kell lenni a NAV Törvény 20. §-ban meghatározottakra. A fizetési fokozat megállapításánál, a munkaviszonyban, az állami vezetői szolgálati jogviszonyban, a kormányzati, állami szolgálati jogviszonyban töltött időt kell beszámítani. Lsd. 20/A §. A sor, tartalékos katonai, valamint polgári szolgálat esetében a teljes időtartalmat figyelembe kell venni, egy megszorítást tartalmaz a rendelkezés, mégpedig azt, hogy az 1992. július 01-jét megelőzően a munkaviszonyban töltött időként jogszabály alapján elismert időtartamból csak 6 hónapot lehet beszámítani. Az illetményalap és az illetményszorzó szorzata eredményezi az alapilletményt.

Új elem a köz szolgálatában eltöltött időpótlék, amely 10 évtől kezdődően a kormánytisztviselőt illetve a pénzügyőrt megillető szolgálati jogviszonyban eltöltött 10 év után jár, és az ezt követő 5 évenként növekvő mértékű és a fent említett illetményalap meghatározott %-ában megállapított illetményelem.

Figyelem! A szolgálati jogviszonyban eltöltött idő eltérő a fizetési fokozathoz rendelt, a besorolásnál figyelembe veendő időtől. Itt a szolgálati jogviszonyban eltöltött időnek a NAV-nál és jogelődeinél eltöltött közszolgálati, illetve hivatásos jogviszonyt kell érteni. Továbbá más költségvetési szervnél kormányzati, vagy állami vagy hivatásos szolgálati jogviszonyban illetve közalkalmazotti, igazságügyi, bírói vagy ügyészi szolgálati jogviszonyban eltöltött időt lehet figyelembe venni.

A változás a pótlékrendszerben is jelentkezik, ennek során megszűnik:

  • a vezetői illetménypótlék,
  •  a veszélyességi pótlék,
  •  gépjármű vezetői pótlék.

 

Továbbra is fennmarad a pótlékok közül:

  • az idegennyelv-tudási pótlék,
  • az éjszakai pótlék,
  • az egészségügyi pótlék, valamint
  • a készenléti pótlék.

Új elemként a hivatásosokhoz hasonlóan bevezetésre kerül a közszolgálati pótlék, amely a hivatásos, és kormánytisztviselői állományhoz hasonlóan a vállalt többletkötelezettségek ellensúlyozására, ellentételezésére szolgál a jövőben. Ilyen például a közvetlen veszélyhelyzetben, intézkedési kötelezettség mellett végzett tevékenységek, a fegyverviselés kényszerítő eszközök alkalmazásának lehetősége. De ilyen a veszélyhelyzettel járó végrehajtási operatív ellenőrzési tevékenység is.

A pótlék mértéke az illetményalap (azaz a 38.650.- Ft) 50- 650 %-áig terjedhet.

A pótlék mértékét munkakörönként a törvény végrehajtási rendelete állapítja meg. A pótlék megállapításánál az alábbi szempontokat veszik figyelembe a törvény szerin:

  • Feladat ellátás során jelentkező valós, és rendszeresen jelentkező kockázatot, élet, testi épség veszélyeztetése;
  • Munkavégzés külső körülményei;
  • Feladat ellátásának körülményei;
  • Eljárási szabályok szigorúsága, kötöttsége;
  • Szakmai irányításból adódó többletfelelősség, magasabb szakmai követelmény;
  • Fegyverhasználattal, annak lehetőségével járó helyzetek, illetve kényszerítő eszközök alkalmazásának lehetőségét.

A besoroláskor megállapításra került az illetmény, a fenti illetményelemek szerinti bontásban. A kormánytisztviselő, illetve a pénzügyőr erre 2016. december 31-ig jogosult.

Az érvényes munkaköri leírások elkészítésére 2016. július 31. a határidő.

A besorolások illetve az illetmény megállapításával szemben szolgálati panasznak helye nincs. A fenti munkáltatói intézkedésekkel szemben a kormánytisztviselőnek, illetve a pénzügyőrnek a közléstől számított 90 napon belül van lehetősége bírósághoz fordulni. A téves, a törvény előírásainak meg nem felelő munkáltatói intézkedés jogcímén lehet bírósági keresetet benyújtani.

Az illetményemelkedés meghatározására a törvény használja a korábbi rendszeres díjazást, a hatályos rendszeres díjazást, és az illetmény emelkedés fogalmát.

A korábbi rendszeres díjazásba bele kell érteni az illetmény eltérítéssel számított alapilletményt, illetmény kiegészítést, rendszeres pótlékot, illetve a korábban megállapított illetmény különbözetet. Továbbá a nyilvántartott kompenzációs díjat, a garantált bérminimumra történő kiegészítést, illetve a rendfokozati illetmény együttes összegét.

A hatályos rendszeres díjazást pedig a kormánytisztviselőnek, pénzügyőrnek a 2016. július 01-jét követő besorolása alapján megállapított alapilletmény, időpótlék, közszolgálati pótlék és idegennyelvtudási-pótlék együttes összegét jelenti.

Az illetményemelkedés, a hatályos rendszeres díjazás és a korábbi rendszeres díjazás összegének különbsége.

A NAV Törvény az illetményemelkedésre az alábbi rendelkezéseket tartalmazza.

A nem vezető kormánytisztviselő, és pénzügyőr esetében az illetményemelkedés 30%-ot, a vezetők esetében pedig az illetményemelkedés 15%-ot kell, hogy elérje.

Amennyiben a hatályos, rendszeres díjazás nem biztosítja a fent említett két emelésre vonatkozó mértéket, akkor a nem vezetők esetén az illetményemelkedés 15%, a vezető munkakört betöltő esetén pedig 10%-ot el kell, hogy érjen. Ha az így megállapított díjazás magasabb, mint a rendszeres díjazás, akkor a különbség korrekciós díjként kerül folyósításra.

A Törvény tartalmazza a 2017-re vonatkozó emelési szabályokat is, amely általános szabályként megfogalmazza, hogy a megállapított illetmény, illetve a korábbi rendszeres díjazás közötti emelkedés 35%, vezetők esetében pedig 20%-ot nem haladhatja meg.

A munkakörhöz tartozó képesítési feltételeket a 396/2012. (XII.20.) Korm.rendelet módosítása fogja tartalmazni, munkakör csoportonként.

Az egyes munkaköröket a Foglalkoztatási Szabályzat tartalmazza, az egyes munkakörökhöz tartozó feladatok, illetve az ellátásukhoz szükséges végzettségek gyakorlati tapasztalat, valamint készségek és kompetenciák a munkaköri adatlapokon kerülnek feltüntetésre a Központi Irányítás Főigazgató Asszony által kiadott körlevélben.

Ezek a legfontosabb ismeretek, kérlek benneteket, hogy a tagságot tájékoztatni szíveskedjetek.

 

Tisztelettel:

Holecz Gábor elnök