Állóháború alakult ki útdíjfronton

A hét végén teljessé váló káosz után átmenetileg elcsendesedtek az új útdíjas szakaszok miatti indulatok. Nem nyugodott bele senki, hogy fizetnie kell azért, ami eddig ingyen volt, de minden közlekedő meg akarta oldani a helyzetet, a vitát inkább elnapolták. Volt útszakaszok amelyről kiderült: tévesen tették fizetőssé. Néhány nap alatt elfogyott háromszázezer matrica, így egyedül a költségvetés lehet “elégedett”. Január végén jön az első felülvizsgálat.

 

Veszik mint a cukrot – ekképpen is lefordítható Becsey Zsolt, a fejlesztési tárca közlekedésért felelős helyettes államtitkárának győzelmi jelentése, miszerint vasárnap éjfélig közel 300 ezer matricát vásároltak az autósok. Ha figyelembe vesszük, hogy az éves matricák a hónap végén járnak le, akkor ezek mind új vásárlások voltak és főképp a frissen bevezetett megyei bilétákat vették. Az internetes portálok beszámolói szerint leginkább a Budapest környéki agglomerációban lakók járnak élen a vásárlásban, hiszen jószerével megközelíthetetlen útdíjfizetés nélkül a főváros, és kifelé menet sem egyszerű elkerülni a fizetős szakaszokat. Sorállás hétfőnis volt, az internetes vásárlás is akadozott a túlterhelés miatt, és az ügyfélszolgálat is gyakran elérhetetlen volt telefonon.

Becsey a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában elmondta, hogy az általános elv az volt, hogy a matricarendszert és a teherautók által fizetendő útdíjrendszert átdolgozzák. A komplex átalakítás részeként 5 százalékkal emelték a teherautók, kamionok után fizetett útdíjtarifákat, kiterjesztették a fizetős szakaszokat, és bevezettek egy 3,5 tonna alatti, új kategóriát, mely elsősorban a tranzitutasokat érinti. (A nagycsaládosok egyesülete erről másként vélekedik, tagjaik nem tranzitutasként fizetik ezután a duplájára nőtt tarifákat.) Az összes gyorsforgalmi utat bevonták a “rendezésbe”, és ez eredményezett olyan eseteket, hogy minimálisan rövid szakaszokra is matricát kell váltani – ismerte el a helyettes államtitkár, aki elmondta azt is, hogy a lakossági kifogásokat megvizsgálják.

Ezekből pedig lesz bőven. Bár a helyettes államtitkár azt állította, hogy a döntéshozatalkor már modellezték a polgárok szokásait, azt azonban szerinte nem lehet tudni, az emberek „hogyan reagálják le az új szituációt”. Lesz olyan autós, aki az eddigi ingyenesség helyett, és lesz olyan, aki az eddigi 43 ezer forint helyett vált majd egy megyei matricát, és fizet évi 5 ezer forintot. Megjegyezzük, több ellenzéki párt képviselője eddig hiába kérte, hozzák nyilvánosságra, minek az alapján döntöttek a díjfizetős szakaszok kiterjesztéséről, azonban még csak válaszra sem méltatták őket, nemhogy az ezek szerint valamilyen formában létező hatástanulmányokat átadták volna.

Változatlanul tartja magát az az elképzelés, hogy a költségvetési bevételek kiegészítése miatt kell az az évi 20-22 milliárd forint, amit az új rendszertől várnak. Szakértők azonban felhívják a figyelmet, hogy még nem tudni, veszít vagy nyer a költségvetés az új útdíjfizetési rendszeren. Annyi bizonyos, hogy a megyei matricák iránti “kereslet” most még nagyon nagy.

A helyettes államtitkár nem tért ki arra, hogy miért ilyen hirtelen, előkészítés nélkül szabadították rá az autóstársadalomra az újfajta útdíjat, hibaként csak az M30-as Miskolcot elkerülő szakaszának fizetőssé tételét ismerte el. Gulyás Gergely az Országgyűlés fideszes alelnöke, a törvényelőkészítő bizottság elnöke viszont a közrádióban elmondta: így nem lett volna szabad bevezetni az útdíj-módosítást, a kritikák jogosak.

Eddig csak általános tájékoztatást kaptak az autósok, emiatt számos megválaszolatlan kérdés van ma is. Sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy a megyei mellett vásárolhatók-e a régi heti havi és éves matricák. A gyakran hosszú sorokat kivárva kapnak választ az igencsak vegyes rendszer működéséről: egymás mellett létezik a régi és az új. A megyeit kiváltják a megszokott, időkorlátok között felhasználható e-matricák. A területalapú megyei matrica is egy évig érvényes, pontosabban a vásárlás évét követő év január végéig, és ez az év közben vásároltakra is igaz. Nem egyszerűen, de kiszámítható, hogy éves, területi korlát nélkül használható matricát, vagy sok megyeit érdemes-e vásárolni. Az éves díjból nyolc megyére lehet egyedi matricát venni, tehát aki ennél több megye díjfizetős útját használja egy évben, annak az éves éri meg. Az éves díjból lehet venni még 12 mindenhol érvényes heti, vagy hét havi matricát. Lesznek akik év közben döbbennek majd rá: jobban megérte volna az éves matrica – de arról egyelőre nincs szó, hogy a megvásárolt megyei matricák beválthatók lennének.

A rendszeresen Budapestről a Balatonra igyekvők 4 megyei matricával juthatnak le a magyar tengerhez, bár még mindig tart a vita, hogy az M7-es rövid veszprémi szakasza miatt meg kell-e venni a negyediket is. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. válasza szerint a Pest, Fejér és Somogy megyein kívül szükség van a Veszprém megyei matricára is. A korábbi jelzések szerint fizetősnek írtuk a fővárosból a repülőtérre vezető gyorsforgalmiként ismert utat is, azonban a pontosított térképek alapján úgy tűnik, ez változatlanul matrica nélkül használható. Ez azonban nem változtat azon, hogy Budapest egyetlen nemzetközi repülőtere csak fizetős úton közelíthető meg, ráadásul a főváros felől nézve, csupán néhány száz méteres szakasz miatt kell matricát venni.

 

 Össztűz az útdíjra az ellenzéki pártoktól
Az ellenzéki pártok kereszttüzébe került az útdíjról szóló rendelet. Az LMP a jogszabály visszavonását sürgeti, Keresztes László Lóránt közlekedési szakszóvivő úgy fogalmazott: botrányosan indult az útdíj, mert az internetes és benzinkutakon történő vásárlás is akadozik az informatikai rendszer hibái miatt. Ennek oka, hogy kapkodva és ötletszerűen vezették be az intézkedést, amelynek egyetlen célja van, a pénzbehajtás.
 
Hajdu Nóra, az Együtt elnökségi tagja ugyancsak kijelentette: azt várják el a kormánytól, hogy vonja vissza az útdíj kiterjesztését. Utalt rá: január elsején kaotikus helyzet alakult ki, olyan útdíjrendszert vezetett be a kormány, amely gyakorlatilag elindulása pillanatában kudarcba fulladt. A párt elvárja azt is, hogy a “szolgáltatási díjnak nevezett büntetéstől” tekintsenek el. A jelenlegi intézkedések alapján azt gondolják, hogy a kormánynak “már a sarcolás sem” megy, hiszen – mondta – olyan intézkedéscsomag indult el január elsejével, amely nem volt átgondolt, amelyhez nem készültek hatástanulmányok, hibásan jelöltek ki útszakaszokat, illetve nem tájékoztatták időben és megfelelően a közvéleményt.
 
Az MSZP is felszólította a kormányt, hogy január 31-ig se a büntetést, se az azzal járó igazgatási díjat ne vesse ki a fizetőssé vált utakon megyei autópálya-matrica nélkül autózókra. Harangozó Tamás frakcióvezető-helyettes szerint a kormány korrupciójának áraként tekintenek az elkerülő utak és bevezető szakaszaik fizetőssé tételére. A kabinet alkalmatlanságát pedig az az 1500 forintos igazgatási díj jelzi, amit az autósoknak a kormány hibájából, a díjfizetés előkészítetlensége miatt kell fizetniük – jelentette ki.
 
A Demokratikus Koalíció is az útdíjrendelet visszavonására és a bevezetésével okozott káosz felszámolására szólítja fel a kormányt – közölte a párt elnökségi tagja, Varju László. Azt mondta, az elmúlt napok lelkileg és pénzügyileg is megviselték azokat, akik azért álltak sorban, mert fizetni kell azért, amiért eddig nem kellett. A kormányszóvivő korábban arról beszélt, január 1-jétől minden rendben lesz és hozzáférhetőek lesznek a különböző matricák, ehelyett “teljes összeomlás volt” – értékelte a független képviselő.

 

Káosz helyett rejtélyes útbéke Budakeszin

Nem tudom, mi történt, máskor ilyentájt percekig is vártam, míg a dugó miatt egyáltalán kihajthattam az udvarunkból a Fő útra – mondja Gellér Mihály hétfőn reggel 7 óra tájban Budakeszin. A várható forgalomnövekedés miatt a szokásosnál jóval előbb is indult munkába. Most picit bánja is, hogy nem aludt valamivel tovább.

Szó se róla, mint az agglomerációban másutt is, jókora aggodalommal várták ezt a hétfő reggelt. Ilyenkor egyébként is halmozottan hátrányos helyzetű a város. Az év első igazi munkanapja, megkezdődött a tanítás a téli szünet után, ráadásul pár éve az önkormányzat is szorított egyet a település áteresztőképességén – mondván: ne legyen „átjáróház”. Kerülő, és menekülő útvonalakat tettek „szembe”egyirányúvá, hogy minden forgalom a főútvonalon összpontosuljon. Rossz helyzetbe hozva ezzel a helyi lakosság egy részét is, mivel a táblák beterelik őket a hosszú sor végére.

Erre jött még az új útdíj, mely persze közvetlenül nem érinti Budakeszit, közvetve annál inkább.

A főváros felé közlekedők jó része eddig – beleértve ebbe a szomszédos falvakból érkezőket is – Budaörs irányában, az M1-M7 bevezető szakaszán autózott úti céljához. Nem alaptalanul aggódott tehát a lakosság a további torlódások miatt. Már csak azért sem, mert az új év első napjaiban – a hét végén – az átlagosnál már érezhetően erősebb volt az átmenő forgalom Budakeszin.

Reggel 7 után aztán rendesen fölizmosodott az álló-araszoló kocsisor. Pátyról is fél órával nőtt az egyébként alig tízpercnyi út. A buszok szinte egymásba értek, ezért a tömegközlekedést választók sem voltak szerencsésebbek. (Most derült ki, mekkora kár, hogy az elmúlt években valamiért elbaltázták az EU-pénzből tervezett buszsáv megépítését.)

Aki viszont a fizetőssé tett M1-M7 bevezetőjén autózott Budapest felé, gyérebb forgalomról számolt be. Sőt, körkérdésünkre kiderült, több más főváros felé vezető szakaszon sem volt komoly torlódás, még akkora sem, mint általában.

És, hogy mi lehet ennek az oka?

– Nincs itt semmi látnivaló – legyint egy út menti kereskedő –  az autósoké olyan állatfajta, hogy nincs bennük rendszer. Ma reggel már korábban bementek sokan, talán ijedtükben, de nem volt forgalom. A később jövők meg látták, hogy nincs is akkora baj. Ha majd holnap megint mindenki egyszerre indul, akkor lesz itt igazi káosz. Ezt csinálják rossz időben is, meg ünnepek tájékán is. Kiszámíthatatlan, mikor jutnak be fél vagy másfél óra alatt – beszél a tapasztalat a boltosból.

És bár a hétfő reggeli rémálom valóban elmaradt – és nem csupán Budakeszin -, napközben az átlagosnál erősebb forgalmat tapasztaltunk.

A város polgármestere, Csutoráné Győri Ottilia (Fidesz-KDNP) lapunk kérdésére elmondta, ő maga is meghökkent, hogy elmaradt a várt közlekedési káosz. Az előrejelzésekből komolyabb fennakadásokra számítottak. Budakeszi vezetése is csak a sajtóból szerzett tudomást az útdíj bevezetéséről, de mozgástere lényegében nincs az ügyben. És bár Tarlós István főpolgármester egyeztetést kezdeményezett az agglomeráció vezetőivel, arról csak alig több, mint egy órával a tárgyalás megkezdése előtt kaptak értesítést telefonon.

Egy – ráadásul meglepetésekkel teli – nap tapasztalata kevés azonban arra, hogy felmérjék, milyen hatásokra számíthat Budakeszi a kialakult helyzetben a továbbiakban – mondta a polgármester.

Délután a budai hegyekben intenzív hóesés kezdődött, ami a közlekedést átlagos esetben is lelassítja, így egyelőre azt sem tudni, miképpen hat majd ez a következő órák, napok útviszonyaira.

Decemberben, az ónos eső miatti fakidőlések, útakadályok miatt napokig részben vagy teljesen járhatatlan volt a Budakeszi út. Ez idő alatt csak Budaörs, illetve az M1-M7 felől volt megközelíthető a város. Időszerű lenne előre rögzíteni azt is, hogy ilyen – bármikor előadódó – esetben miképpen kerülhetik el az útdíjat, illetve bírságot azok, akik kerülőre kényszerülnek.

Hétfőn délután, amikor e sorokat írjuk, már időnként jelentősen feltorlódott a forgalom a fővárosból kivezető szakaszon.

– Nem kérnék sokat, csak egy olcsó forgalomszámlálást, amit össze lehetne vetni a korábbiakkal, és a végén a kormány asztalára vágni. Az megmutatná a lényeget – aztán persze nem történne semmi – mondta még reggel egy autós, aki a zöld lámpánál várakozott, majd pirosban indult tovább. De ez nem ritkaság hétfőnként.

Veres Jenő

 

 Budaörs lekapcsolja a villanyt
Egy rossz intézkedéshez kell, a talán még rosszabb reakciókat végiggondolni, hogy hogyan lehet megvédeni a települést a rázúduló forgalomtól – mondta el a Klubrádióban hétfőn Wittinghoff Tamás.
Budaörs polgármestere úgy látja, hogy sokkal ésszerűbb megoldás lenne az, hogy a szakemberekre hallgassanak azok, akiknek a közlekedésért van felelősségük, kormányzati vagy az autópálya üzemeltetési szinten.
 
Azzal kapcsolatban, hogy országos útblokáddal fenyegetnek az interneten a fizetős szakaszok kiterjesztésének apropóján azt mondta, hogy a tiltakozással egyetért, ha nincs más kommunikációs lehetőség. Nem örülne viszont annak, hogy ilyen eszközökhöz kellene nyúlni, jobban örülne annak, ha a józan ész diktálná a megfelelő megoldásokat. Szerinte, lenne olyan megoldás, amelynek mindenki örülni tudna és amivel a költségvetés bevételei sem csökkennének.
 
Hozzátette, Budaörs vezetősége levelet küld az illetékeseknek, amelyben azt közli, hogy nem akarják a jövőben a területükön áthaladó autópálya közvilágítási költségeit fizetni. Wittinghof Tamás a település polgármestere azt mondta: az eredeti tervek szerint a városi autópályaszakaszok ingyenesek lettek volna az M1-M7 közös bevezetője viszont pontosan kettévágja a települést, azaz annak területén fut – mondta Wittinghoff Tamás.