Betámadta az MNB az új fizetési technológiát

Kockázatosnak minősítette az pénzügyi felügyelet azt az online átutalási szolgáltatást, amelynél a fogyasztónak át kell adnia internetbanki azonosítóit egy harmadik fél szolgáltatónak.

 
 

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kockázatosnak minősítette azt az új online átutalási szolgáltatás, amelynél a fizetéshez a fogyasztónak át kell adnia internetbanki azonosítóit egy harmadik fél szolgáltatónak.

Bár az MNB konkrét szolgáltatót vagy szolgáltatókat nem nevesített, a Pénzcentrum értesülései szerint a figyelmeztetés egyértelműen a magyar piacon nemrég megjelent
 
Sofort Banking

szolgáltatásra utal (bővebben lásd. keretes írásunkat).

Mint a közlemény fogalmaz, az újfajta online átutalási szolgáltatás az internetes bankoláshoz kötődik ugyan, azonban magát a szolgáltatást nem az ügyfél számlavezetője, hanem egy attól – és a kereskedőtől is – eltérő harmadik fél szolgáltató nyújtja. Utóbbi (például webáruházban történő fizetésnél)

“az ügyfél internetbanki belépési azonosítóit elkérve, és azt felhasználva, a fogyasztó nevében ad fizetési megbízást annak bankszámlája terhére. A rendszer a vásárlót, aki az új online átutalás fizetési módot választja, automatikusan átirányítja egy online fizetési felületre, ahol az ügyfélnek az internetes bankoláshoz használt belépési adatait kell megadnia, valamint az átutalást egy egyszeri azonosító, fizetést jóváhagyó kóddal kell engedélyeznie. Ténylegesen tehát a netbankját használja, de nem a számlavezetője, hanem a harmadik fél szolgáltató fizetési felületén keresztül.


Az MNB úgy látja, az újfajta szolgáltatás jelentős biztonsági kockázatot jelenthet a fogyasztók számára, mivel ők harmadik személynek engedik át a bankszámlájuk feletti rendelkezést, és az ehhez szükséges egyedi azonosító adatokat. A biztonsági kockázatból (fogyasztó hozzáférési, hitelesítési adatainak megadása) fakadó érdeksérelem valós, a fogyasztók anyagi érdekeit is veszélyeztető probléma.

 
“Egy pillanatig sincs nálunk a pénz”

A Pénzcentrum áprilisban a magyar sajtóban elsőként foglalkozott az új típusú – egyébként 11 uniós országban már évek óta működő – fizetési rendszerrel. Természetesen rákérdeztünk a biztonságra is.

A cég akkor azt válaszolta, hogy az internetes bankoláshoz szükséges bejelentkezési adatokat (mint az azonosító, bejelentkezési jelszó) és az igazoló kódokat (mint az egyszeri azonosító, fizetést jóváhagyó kód) a rendszer nem menti el, és azok kívülről vagy a cég munkatársai részéről soha nem láthatók.

Ők úgynevezett “technikai szolgáltatóként” működnek, mely ezen adatokat banki szabványoknak megfelelő kódolt csatornán közvetíti a vásárló bankjának. A szolgáltató tehát egyetlen pillanatban sincs sem a vásárló, sem a kereskedő pénzének birtokában – a szolgáltató szerint ezek együtt magas szintű biztonságot jelentenek.


Ügyféladatokkal történő visszaélés, azok jogosulatlan megszerzése révén kártérítéstől is eleshet a fogyasztó. Az esetleges károk miatti igények kizárólag bírósági úton érvényesíthetőek.

Az MNB azt javasolja, az online átutalási szolgáltatás igénybevételét megelőzően az ügyfélnek érdemes tájékozódnia arról is, hogy a fizetés sikertelensége esetén milyen módon tudja érvényesíteni fogyasztóvédelmi jogait.

Azt ugyanakkor a hatóság is elismeri, hogy hamarosan egyértelmű uniós szabályok pontosíthatják, mennyire kockázatosak valójában ezek a pénzügyi szolgáltatások.