Drágább lesz a nyugdíjas- és a diákbérlet?

Befagyaszthatja a kormány a közlekedési támogatásokat a következő években


A ciklus végéig több mint a GDP egy százalékával csökkenti a kormány a szociális juttatásokat – ami, tekintettel az emelkedő nyugdíjkiadásokra, illetve a nyugdíjak reálértékének vállalt megőrzésére, az ezen kívüli ellátások terén ennél nagyobb mértékű visszafogást jelent majd – derül ki a Világgazdaság cikkéből. Az idei szinten fagyaszthatják be a közlekedési támogatásokat, vagyis ha a vasút- és busztársaságok vagy az üzemeltető önkormányzatok nem találnak más ellentételezést, emelniük kell a diák- és nyugdíjas bérletek árát.

   A lap írása felidézi, hogy  2017-re a kabinet a konvergenciaprogram alapján a GDP 45 százaléka alá kívánja szorítani a kiadások szintjét. Ez öt százalékpontos mérséklődés, amelyben jelentős szerepet kap a szociális kiadások visszafogása: jelenleg a nemzeti össztermék 14,8 százalékát fordítja az állam pénzbeni juttatásokra, amit a ciklus végéhez közeledve 13,7 százalékra kíván leszorítani. A nemzetgazdasági tárca le is írta, hogy az uniós támogatások várt mérséklődésének a kiadási szintet automatikusan csökkentő hatásán kívül itt lesz a legnagyobb a visszalépés. Mindez azt jelenti: reálértékben több mint 7 százalékkal csökkennek majd három év alatt az állami ellátások – összességében.
 
   A konvergenciaprogram szerint továbbá a gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-támogatások, valamint a közgyógyellátási kiadások növekedése is elmarad majd a várható inflációtól.