Egységes reklámadó: több mint félezren veszíthetik el a munkahelyüket

Sokak számára kigazdálkodhatatlan

Több mint 170 médiavállalkozás mehet tönkre és mintegy félezer munkahely szűnhet meg szakemberek szerint, ha a kormány egységes, 5 százalékos reklámadót vet ki a piaci szereplőkre. A módosítással csak a három legnagyobb kereskedelmi tévé járna jól, mert nekik eddig magasabb sávban kellett adózniuk. A napilapok, a kisebb rádióadók és a közterületi reklámvállalatok számára kigazdálkodhatatlannak tűnik az új, egykulcsos reklámadó. A kabinet egyeztetést ígért, időpont azonban még nincs – olvasható az mno.hu oldalán.

   „Kiadóvállalatok fognak csődbe jutni, emberek lesznek munkanélküliek, családok maradnak megélhetés nélkül.” Borúsan látja a jövőt az egyik legolvasottabb bulvárnapilap és több vidéki újság kiadója. Pallagi Ferenc szerint az egységes 5 százalékos reklámadó miatt számos munkahely kerülhet veszélybe. „A mi vállalatunknak az A variáció szerint olyan 27 millió forintot kell fizetni. A körvonalazódó, nem ismert szabályok szerint pedig úgy néz ki, hogy 120 millió forint körül fogunk fizetni. Ez – én kiszámoltam egészen precízen – a mi vállalatunknál 21 munkahelyet jelent” – mondta a Lapcom Zrt. vezérigazgatója. A Népszava már évek óta anyagi gondokkal küzd. A lapnak az eddigi sávos rendszerben nem kellett a bevételei után reklámadót fizetnie. Ha a kormány egységesre módosítja a kulcsot, akkor viszont már kell. „Nekünk nagyon sok, 8-10 millió forint lesz, tehát nem milliárdos teher, de a lap olyan nehéz helyzetben van már az elmúlt időszak megszorításai miatt, hogy ez bizony megboríthatja a költségvetést” – fogalmazott Láposi Elza, a lap ügyvezető igazgatója.
 
  A Magyar Reklámszövetség főtitkára szerint több mint 170 magyar médiavállalkozás tűnhet el a piacról. „Hadd éljek az ausztriai példával, amelyet a kormányzat is emleget. Ott végeztek gazdasági háttértanulmányt, amely szerint 17,5 százalékkal csökkent a piaci szereplők száma egyértelműen a reklámadó bevezetését követően. Ma közel 1000 médiaszolgáltató létezik Magyarországon, ha ugyanezt a százalékos arányt rávetítjük a magyar médiapiacra, az azt jelenti, hogy 175 médiavállalkozás lehetetlenedik el” – nyilatkozta Fülöp Szilvia.
 
   Az egykulcsos, 5 százalékos reklámadóval csak az RTL Klub, a TV2 és Story TV-t üzemeltető csoport járhat jól. A kisebb tévétársaságoknak viszont jóval többet kellene fizetniük a médiaadó módosítása után.
 
  „Harmincmillió forint körüli tételt jelent éves szinten. Hogy a nézők is pontosan értsék, hogy ez mit jelent az ATV életében: ez körülbelül egy drágább hírműsorunknak a teljes éves költségvetése. Egy nullszaldós tévécsatornának ez nagyon komoly pluszköltséget jelent éves szinten” – szögezte le Németh S. Szilárd. Az ATV hírigazgatója is abban bízik, hogy a kormány még meggondolja magát.
 
  A Fidesz frakciószóvivője arra hívta fel a figyelmet, hogy az adó mértékéről még egyeztetnek. „Lázár János miniszter úr abban kérte a felhatalmazást a frakciótól, hogy tárgyalást kezdjen a különböző érdekcsoportokkal, a média képviselőivel és az Európai Bizottsággal a tekintetben, hogy milyen irányban lehet ezt az adót módosítani” – fejezte ki Tuzson Bence frakciószóvivő.
 
  Az egyeztetés dátumát még nem tűzték ki, legalábbis az általunk megkérdezett médiavállalkozásoknál azt mondták, hogy eddig még nem kaptak meghívót semmilyen tárgyalásra.
 
Forrás: Magyar Nemzet