Így vásárolunk a jövő boltjaiban: 8 izgalmas újítás

Az elmúlt évtizedekben folyamatos átalakuláson esett át a bolti vásárlás folyamata: új, korábban nehezen elképzelhető eszközökkel találkozhatunk szinte minden üzletben – elég, ha csak a vonalkódokra, érintőképernyőkre, önkiszolgáló kasszákra gondolunk. Az átalakulás, a vásárlás élményének növelése természetesen nem áll meg: a Pénzcentrum most nyolc olyan technológiát mutat, amelyekkel találkozhatunk a jövő boltjaiban – sőt, sok üzletben már akár ma is.

 
 

1. Okostelefonos alkalmazások
Szakértők szerint nem kérdés, hogy az okostelefonok jelentik az egyik legnagyobb innovációs irányt: a vásárló letölti telefonjára az áruházlánc alkalmazását, majd amikor belép a boltba, az alkalmazás köszönti őt, megmutatja, hol találja kedvenc áruit, felhívja a figyelmet a promóciókra, sőt, személyre szabott akciós ajánlatokat is kínál. Egy előre elkészített bevásárlólista alapján pedig navigálja a felhasználót az áruházban, így rövidítve a vásárlási időt, és csökkentve a bolyongást.

2. Digitális polccímkék
A digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék érkezik az üzletbe, vagy ha egy akció miatt változik az ár. Egyébként kifejezetten energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos címkékre.
 


3. Vásárlást segítő terminálok
A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem recepteket is ajánlanak – ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak – például ajánlanak egy receptet, egy tésztát, vagy szószt.

4. Okosmérlegek
Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A készülék programozható, így sokféle terméket felismer. Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl (természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.

5. Okoskosarak
Az úgynevezett RFID (rádiófrekvenciás) olvasóval felszerelt bevásárlókosár az egyes áruknak a kosárba helyezése során automatikusan leolvassa az adatokat a csomagolásba épített jelzőről, mindezt pedig egy, a kosárba beépített kijelzőn listázza is a vásárlók számára. Az vevő így már vásárlás közben folyamatosan tájékozódhat a termékek (összesített) áráról, valamint további információkról: termékjellemzőkről és összetevőkről, esetleg lejárati dátumról, garanciális vállalásról. Ezzel egyébként egy magyar cég, az IBCS Hungary kísérletezik.

6. Vásárlás mobilterminállal
Ugyancsak ők fejlesztik az úgynevezett Personal Shopping System-et (Személyes Vásárlási Rendszert): ez lehetőséget biztosít a vevőknek arra, hogy a vásárlás során saját mobiltermináljuk segítségével be tudják szkennelni az árun elhelyezett kódot, így hozzájutnak a termékkel kapcsolatos minden lényeges információhoz – akár figyelmeztetést is kapnak ha például gyerekek vagy allergiások számára érzékeny áruról van szó -, ellenőrizni tudják a kiválasztott áruk árát majd anélkül, hogy a kasszánál hosszasan sorba kellene állniuk, önkiszolgáló módon fizetnek.

 


7. Vásárlás fényképről
Ázsiai metróállomásokon, európai repülőtereken is működnek már olyan boltok, amelyekben virtuálisan vásárolhatunk. A lényeg, hogy megállunk egy hatalmas plakát előtt, amelyen termékek fotóit találjuk, telefonunkkal beolvassuk a termékhez tartozó vonalkódot vagy QR-kódot, és mire hazaérünk, az áruház már ki is szállította a megrendelt terméket. Hasonlóval egyébként néhány éve Magyarországon is találkozhattunk, például a Shopline plakátjairól tudtunk vásárolni mobilfizetéssel.

 


8. Okos próbafülkék
A jövő próbafülkéiben a tükör mellett (vagy helyett) már inkább saját testünk vetített képét látjuk majd. A próbafülkében található szenzorok aprólékosan beszkennelik testünk formáját, és így ajánl nekünk különböző ruhákat – például inget ahhoz a nadrághoz, amit épp felpróbálunk. A vásárlás felgyorsítása érdekében pedig egy csúszdán keresztül érkezik a próbafülkébe a raktárból az egy számmal nagyobb vagy kisebb ruhadarab.