Jön Habonyék bulvártévéje

Két hete lapunknak még cáfolta, csütörtökön viszont bejelentette az MTVA: jön a nemzeti sportcsatorna, és az M2 esti műsorsávjában a “nemzeti bulvár”. Előbbi M4 Sport néven jövő nyártól sugározna, utóbbi már tavasszal megkezdené adását Petőfi TV néven. A közmédia nem csak korábbi információink egy részét erősítette meg, amelyeket korábban tagadott, de most azt is elismerte, hogy a más médiumok munkáját és munkatársait is rendre gyalázó Skoff Elza nevű mikroblog a közmédia hivatalos blogja.

 .

 .

“Minden alapot nélkülöz a híresztelés”, és “továbbra sem aktuális” – két hete még így cáfolta lapunknak a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), hogy bulvár-jellegű csatorna indításán gondolkodnának, illetve, hogy saját nemzeti sportcsatornát indítanának.

Csütörtökön azonban gyakorlatilag mindkettőt bejelentették: M4 Sport néven 2015 nyarától indítanának új csatornát, de már tavasztól érkezhet a rádió után elnevezett Petőfi TV, amely “a fiatalok mindennapjait érintő tartalommal” az M2 esti műsorsávját kapná meg, a tervek szerint este 8 órától “akár reggelig is”.

Vagyis az MTVA a népszerű kereskedelmi csatornákon épp ebben a sávban futó Éjjel-nappal Budapest, az Édes élet, a Jóban-rosszban vagy a Barátok közt ellen venné fel a kesztyűt, hiszen közlésük szerint a 16-35 év közötti korosztályt szeretnék megnyerni, amely ezeket a műsorokat választja.

Mint két hete – a médiaüzletben érdekelt forrásunkra hivatkozva – megírtuk, a miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád “fixa ideája” egy közszolgálati bulvártelevízió beindítása. Forrásunk úgy tudta, a 2012. decembere óta gyermekcsatornaként működő M2 helyén jöhetne létre.

Igaz, hogy a 4-12 évesek körében a legnézettebb csatornává vált M2 “beáldozása” nem tűnt megfontolt ötletnek – és az MTVA cáfolta is, hogy a közmédia számára stratégiai fontosságú adót megszüntetnék -, ám információink arról szóltak, hogy Habonyék hosszú távú céljai között egyértelműen szerepel egy bulváradó, valamint egy bevált brand használata, mivel a koncepció veleje az RTL Klub – mint legnézettebb csatorna – “marginalizálása” lenne.

Az MTVA most azt közölte a március 15-én startoló Petőfi TV-t érintő elképzelésekről, hogy jelentős részben saját gyártású tartalommal, élő közvetítésekkel, fesztiválok, koncertek, és bizonyos “szórakoztató programok” műsorba emelésével színesítenék.

Ily módon “a magyar fiatalok hasznos napi tévéjévé kíván válni”. Azt is hangsúlyozták: tisztában vannak vele, hogy mindez “akár képi világában, akár ritmusában, hangvételében” merőben új lesz a köztelevíziózásban, vagyis vélhetően népszerű bulvártartalmakat sugároznak majd.

Az internetadó bevezetése előtt viszont különösen pikánsnak tűnik, hogy arra hivatkoztak: alkalmazkodni kívánnak a fiatalok médiafogyasztási szokásaihoz is, “beleértve az internetet, s különösen a közösségi médiafelületeket, illetve smartphone alkalmazásokat is”.

Ugyan a Petőfi TV-t illetően arra nem tértek ki, hogy valóban az RTL Klub és a TV2 konkurensévé kívánnának előlépni, ám az M4 Sport esetében külön kiemelték: mivel a meglévő sportadók “közkedvelt” tartalmakat sugároznak, nem kívánnak egyik kereskedelmi sporttévének sem konkurenciája lenni, de – a 16 kiemelt magyar sportág mellett – az olimpia, a világ- és európa bajnokságok közvetítését ott lehetne látni.

Arról elsőként a hvg.hu írt, hogy a közmédia sportfőszerkesztői posztjáról nemrég elküldött Riskó Géza diszponálhat a sportcsatorna felett, ám az MTVA most Szujó Zoltánt nevezte meg főszerkesztőként. Ettől még elképzelhető, hogy Riskónak is szerepet szánnak a csatornánál.

Arról, hogy miért indítanak friss projekteket, az MTVA azt közölte: évente egyszer a médiahatóság jogosult felülvizsgálni a meglévő csatornákat, amit “az elmúlt hetekben” meg is tett.

A jövőre több mint 80 milliárd forintból gazdálkodó MTVA kiemelte, az új tévék nem jelentenek többletköltséget az adófizetőknek, és az alapcsomagokba kerülnek. A vezetőség diszkréciót, nyitottságot és türelmet kért.

Meglepő módon a bejelentéssel azt is elismerték, hogy a többek között Bokros Lajost és Mészáros Antónia műsorvezetőt is gyalázó, a közmédia Facebook-oldalán rendre megosztott Skoff Elza nevű mikroblog valóban nem más, mint “a közmédia saját blogja”. Ott lehet ugyanis követni az új csatornákkal kapcsolatos fejleményeket.