Kisgyerekes dolgozó utáni adókedvezmény a munkáltatónak

 Törvénymódosítás

Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény IX. fejezete tartalmazza a szociális hozzájárulási adóra vonatkozó előírásokat. A szociális hozzájárulási adót a munkaadónak kell befizetnie a foglalkoztatott dolgozói után. Mértéke a bér 27%-a. A befizetendő adóból különböző jogcímeken kedvezmények vonhatók le. Ezek között szerepel a gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény is – írja a munkajog.hu.

Gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban (együtt: anyasági ellátás) részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény a következő:

a gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély folyósítása alatt vagy a folyósításának megszűnését követően, a részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatás első két évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás harmadik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 14,5%-val. A részkedvezmény érvényesítésének időtartama: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig.

a legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő, aki gyermeknevelési támogatásban részesül vagy részesült, a részkedvezmény egyenlő foglalkoztatás első három évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 14,5%-val.

A részkedvezmény érvényesíthető: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 69. hónap végéig, de legfeljebb 5 évig.

Az adókedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által az ellátásban részesülő dolgozó kérelmére kiállított igazolás birtokában veheti igénybe.

Tehát a dolgozónak kell kérelmeznie az igazolást, majd ha megkapta, azt átadni a munkáltatójának. Ezután kerülhet az igazolás a bérelszámolóhoz vagy könyvelőhöz és máris elszámolható az adókedvezmény. Ezzel a cégnek kevesebb szociális hozzájárulási adót kell befizetnie.

A szociális hozzájárulási adó kedvezménye összefügg a szakképzési hozzájárulással is, mert ez utóbbinak az alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával. Mivel ez utóbbit csökkentettük maximum 100.000 forinttal, a szakképzési hozzájárulás is csökkenni fog.

Néhány napja nyilatkozott egy országos szervezet vezetője, – tolmácsolva az NGM véleményét is, – hogy mintegy 60.000 kisgyerekes szülő után nem veszik igénybe a kedvezményt a vállalkozások. Biztos nem ismerik a szabályt a vállalkozók – mondta az interjúalany.

Ezzel szemben nem az ismerethiány az oka az adókedvezmény igénybevételének elmaradásában, hanem az igazolás megszerzésének nehézsége.

A nagyvállalatok az igazolás iránti kérelmet kitöltik a dolgozók helyett. Aláíratják velük és postázzák. Ezek miatt az ügyek miatt süllyedt el az igazi HR-munka.

A mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók azonban ugyanezt nem tudják megtenni, és külön fizetni sem tudnak ezért a pluszfeladatért a könyvelőnek. Ezért inkább nem veszik igénybe a kisgyerekes dolgozó foglalkoztatása után járó adókedvezményt.

Az oep.hu kezdőoldala egy magánszemély (dolgozó) számára érthetetlen és használhatatlan. Ehelyett be kell írni a keresőbe például, hogy „igazolás a gyed-ről 2016”. Többek között ezen a linken találjuk a gyed szabályait.

A nagyon hosszú szövegrész után öt darab nyomtatványt találunk, – igazolás adókedvezményhez (EAT.1, EAT.2, EAT.3, EAT.4, EAT.5 ) címen, melyek közül általában az elsőn kell az igazolási kérelmet kitölteni és beadni a kormányhivatalhoz.

Természetesen egy társadalombiztosítási szakembernek a nyomtatványok megtalálása, kitöltése és a közülük való választás egyszerűbben és gyorsabban megy. De a dolgozóknak vagy helyette esetleg a vállalkozónak nem. Ezért inkább nem kell a kedvezmény.

Általában is igaz, hogy minél több nyilvántartást, igazolást, nyilatkozatot rendelnek egy adókedvezményhez, annál biztosabb, hogy azt az adózók egy része nem használja, mert minél több a papír, annál könnyebb azokban utólag hibát találni és az előállításuk sok időt elvesz a tényleges munkától.

Forrás: munkajog.hu