Kivonulhatnak a webboltok a reklámadó miatt

Jelentős forgalomnövekedést várnak az idén az e-piac szereplői

Elvándorlási hullám indulhat az e-kereskedelmi szektorban is a reklámadó miatt, a nyáron bevezetett új teherrel járó adminisztrációs feladatok ugyanis számos kis és közepes piaci szereplőt arra ösztönözhetnek, hogy külföldre tegyék át székhelyüket. Az ágazat egyébként jelentős növekedésen megy át, a tavalyi 20 százalék feletti bővülés az idén is megismételhetőnek tűnik.

 .

 .

Számos kis és közepes hazai webáruház dönthet úgy a közeljövőben, hogy külföldre teszi át székhelyét, amelyhez a legutolsó lökést a reklámadó bevezetése jelentheti – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke. A szakember szerint a hazai üzleti és jogszabályi környezet miatt már eddig is fennállt a veszélye, hogy elindul egy elvándorlási hullám, azonban a nyáron bevezetett új adóteher, illetve a hozzá kapcsolódó adminisztrációs terhek felgyorsíthatják a folyamatot.

 

– A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem egyértelmű és átlátható, hogy kinek, mennyit kell fizetnie. Ezért az internetes áruházak működtetői ahelyett, hogy a karácsonyi szezonra készülnének, a reklámkampányaikat terveznék, tanácsadókkal egyeztetnek az előírások betartása érdekében – jellemezte a helyzetet Kis Ervin Egon. A SzEK.org elnöke szerint a piac nagy szereplőinek elvándorlása kevésbé valószínű, azonban a jövő zálogát jelentő, komoly növekedési potenciállal rendelkező kis és közepes társaságok közül sokan dönthetnek így.

Az elmúlt hónapokban egyébként jelentős előrelépés történt az Európai Unióban az e-kereskedelem egységes szabályozása felé. Az új előírások figyelembevételével a SzEK.org átalakítja saját webáruház minősítési programját, a Vedd a neten-t, ennek keretében ezért jelenleg szünetel az új minősítések kiadása. – A módosításokkal a november 11-i konferenciánkra elkészülünk, így akkortól újra lesz lehetőség csatlakozni a rendszerhez. Eddig 53 webáruház kapta meg ezt a minősítést, amely garantálja a felhasználók számára, hogy a jogszabályokat betartó, etikusan működő e-kereskedővel kerülnek kapcsolatba. Novemberben megindul a korábban kiadott minősítések megújítása is, mivel ezek érvényességi ideje két év – közölte Kis Ervin Egon.

Júniusban lépett hatályba az egész Európai Unióban egységes szabályozás az e-kereskedelemről. A legfontosabb módosítások között van, hogy a fogyasztónak 8 munkanap helyett 14 naptári napja van arra, hogy minden következmény nélkül elálljon a vásárlástól. Emellett a visszaküldésre is szab határidőt az új jogszabály, a fogyasztó az elállási jog gyakorlásának napjától számított 14 napon belül köteles visszajuttatni az árut a kereskedőnek, azaz maximum a kézhezvételtől számított 28 napon belül. Többek között az is bekerült az új szabályozásba, hogy elállás esetén a vállalkozás nem köteles visszatéríteni a fogyasztónak az emelt díjú fuvarozásból eredő többletköltségeket, csak a normál fuvarozási díjat.

A hazai e-kereskedelmi piacon egyébként komoly fejlődés várható az idén a Világgazdaságnak korábban nyilatkozó cégvezetők közlése szerint. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezérigazgatója például az online forgalom 40 százalékos növekedését várja az idén a múlt évhez képest. Bognár Ákos, az Ország Boltjának választott JátékNet.hu Webáruház vezetője pedig 25-30 százalékos bővülést prognosztizál a vállalatnál.