Lavinát indított el a kormány az útdíjjal? (2.)

Országszerte tiltakoznak a különböző települések vezetői, a január 1-jén bevezetett, útdíj fizetése ellen. Szombathely, Győr, Székesfehérvár, Újpalota, Soroksár és Budaörs mind lázad az új rendszer miatt, van, aki szelídebben, míg mások drasztikusabb lépésekkel – értesült több lap. Azóta az FKF cáfolta az újpalotai vádakat, közlése szerint a hulladékszállítók módosítatlan útvonalon járnak.

 
 

 

 
 
 


Több település is felszólalt az útdíj bevezetése ellen az Index információi szerint. Szombathelyet meglepte a M86-os Szombathely-Szeleste szakaszának fizetőssé tétele, a tárgyalásokat megkezdték a kormánnyal a fizetési kötelezettség megszűntetése érdekében. Győr polgármestere, Borkai Zsolt azé iránt lobbizik,, hogy ménfőcsanaki és a gyirmóti városrészről munkába járóknak ne kelljen pluszban fizetniük. Székesfehérvár polgármestere, Cser-Palkovics András szintén a minisztériumhoz fordult, hogy az M7-es autópálya városi elkerülőként funkcionáló szakasz ne legyen fizetős.

Újpalota pedig válaszlépéseken gondolkodik, megtiltja a szemétszállító autók áthajtását a kerületen. A Blikknek nyilatkozó újpalotai polgármester elmondta, hogy az útdíj több szempontból is hátrányosan érinti a kerületet, egyrészt az itt található bevásárlóközpontok forgalma csökkenhet, mérsékelve az adóbevételeket, másrészt a forgalom is növekszik. A kerületben található szemétégetőhöz eddig az M0-ást igénybevevő kukásautók, most belső utakon hajtanak keresztül, amit a szállító cég vezetője is elismert.

UPDATE!

 

  Cáfol az FKF
Ma délben az FKF nyílt levelet juttatott el szerkesztőségünkhöz, melyben cáfolja, hogy a társaság hulladékgyűjtő járművei fokozottan terhelnék a XV. kerület belső úthálózatát. A közlés szerint a gépek 2015. január 1.-től ugyanazokon az útvonalakon közlekednek, mint korábban. A 3,5 tonna feletti járművek az új jogszabálynak megfelelően bejelentésre kerültek az állami útdíj fizetési (HU-GO) rendszerbe, az újonnan fizetőssé tett szakaszok esetében is megváltották az úthasználati jogot. A 3,5 tonna alatti gépek esetében pedig megvásárlásra kerültek a Pest megyei matricák, így ezek is jogosulttá váltak az M3-as és M0-ás autópályák most fizetőssé tett szakaszainak használatára. 

 

Soroksár polgármestere, Geiger Ferenc pedig arról adott tájékoztatást, hogy a kerület jogászai már vizsgálják, hogy át lehet-e minősíteni az M5-ös bevezető szakaszát autóúttá, hogy kikerüljék a díjfizetési kötelezettséget. Amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor további megoldásokon gondolkodnak majd a környező településekkel.

Budaörs már korábban bejelentette, hogy az útdíjra válaszul nem fizeti tovább az M1-M7 bevezető szakaszain a közvilágítás díját, ami évente 7-8 millió forintot emészt fel. A kormányszóvivő tegnap még arról beszélt, hogy a jogászokkal vizsgáltatja meg a felmondott szerződést, illetve biztosította, hogy nem marad sötétben a pályaszakasz.