Létszámkorlátozás jöhet a gimnáziumokban?

Homogén szakképzési intézményrendszert szeretne kiépíteni a Nemzetgazdasági Minisztérium, a tervek szerint a szakközép- és szakiskolák a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ rendszeréből a minisztérium fenntartásába kerülnének át – mondta Czomba Sándor szakképzésért és munkaerőpiacért felelős államtitkár egy szakmai fórumon csütörtökön. Azokról a tervekről is beszámolt, melyek szerint a gimnáziumokat leválasztanák a szakközép- és szakiskolákról, és a szakképzésben résztvevők arányának növelésével párhuzamosan a távlati célok között említette meg a gimnáziumi létszám korlátozását is.

 
 

Az államtitkár úgy nyilatkozott, hogy a változások – amelyekről egyelőre elvi döntés van – 2015. szeptember 1-jétől lépnének életbe.
Azt tervezzük, hogy nagyobb önállóságot, és ezzel együtt nagyobb felelősséget szeretnénk a szakképző intézmények nyakába tenni

– fogalmazott az államtitkár. Hozzátette, ezzel a lehetőséggel az intézményeknek megfelelő módon kell gazdálkodni.

Ez nem azt jelenti, hogy 500-600 önálló gazdálkodó szerv lesz a rendszerben, számuk ennél jóval kevesebb lesz – hangsúlyozta Czomba Sándor. Az államtitkár szavai szerint mennyiségi és minőségi változásokra van szükség a szakképzés rendszerében,

így a fenntartóváltás keretében a gimnáziumokat leválasztják majd a szakiskolákról és szakközépiskolákról, mivel a gimnáziumok “másfajta gondolkodásmódot igényelnek”, és szerepük főiskolára és egyetemre történő felkészítés lesz.

Ez nem jelenti automatikusan azt, hogy az adott településen megszűnik a gimnázium, minden egyes iskolát egyenként akar megvizsgálni az NGM – hangoztatta az államtitkár. Ezzel párhuzamosan felülvizsgálnák a szakképző intézményeket: megvizsgálnák többek között azt, hogy szükség van-e az adott intézményre, mi lenne a változtatás iránya és ez milyen gyorsan történjen meg – fejtette ki. Távlati cél még a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevők arányának növelése, a gimnáziumi létszám korlátozása, illetve a szakképzési pedagógusmodell kialakítása is.

Visszaállítanák a gyakorlati oktatásvezetői munkakört, az iskolai rendszerben pedig megerősítenék a szakoktatói szakmát, ezzel együtt a tanárképzésbe kötelezően beleépítenék a felnőttképzési tartalmat – rögzítette a szakképzésért és munkaerőpiacért felelős államtitkár.