Megbénulhat az ország: sztrájk is jöhet a korkedvezményes nyugdíjért

A közlekedési szakszervezetek akcióegységbe tömörültek

Akár sztrájkot is hirdethetnek a korkedvezményes nyugdíjért: a közlekedési szakszervezetek akcióegységbe tömörültek, az érdemi tárgyalásokat a lehető legrövidebb időn belül meg akarják kezdeni. Nyílt levelet írnak a gazdasági minisztériumnak, az érdekvédők ugyanis megelégelték a korábbi kormányzati ígérgetést és hitegetést. Biztos megoldást követelnek a közlekedési alágazatban dolgozóknak – írja a sonline.hu.

 

  –  Tíz szakszervezet tömörült az akcióegységbe, ezek közül egyik a Szaksz – mondta a Somogyi Hírlapnak Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) elnöke. – A versenyszféra és a kormány állandó konzultációs fórumán korábban egyezség született arról, hogy a korkedvezményes nyugdíj helyett új jogszabályról tárgyalnak. Csakhogy a törvény nem született meg. Dobi szerint szükség van a jogszabályalkotásra és a beígért változásokkal kapcsolatos egyeztetésre, ugyanis ez szabályozhatná az egészségre ártalmas munkahelyeken alkalmazottak helyzetét. Rámutatott: ki kell mozdítani a holtpontról a korábbi tárgyalásokat, nem lehet tovább halogatni az ügyet, ha szükséges sztrájkot szerveznek. Ebbe a volános, a vasúti és a budapesti közlekedési dolgozók is bekapcsolódhatnak majd. Jó lenne ha a döntéshozók figyelembe vennék, hogy a közlekedés speciális terület, nagy felelősség hárul a dolgozókra, jelentős a leterhelés.

   – Számos 50-55 év körüli autóbusz vezető keringési-, és gerinc problémákkal küzd, a cukorbetegségen kívül a magas vérnyomás is gondot okoz – hangsúlyozta. – Sok információ alátámasztja, hogy ebben az ágazatban is nehezen biztosítható az utánpótlás. Megszűnt a hagyományos korkedvezmény, az átlagfizetések alacsonyak, sok fiatal és középkorú inkább külföldön vállal munkát. Egyáltalán nem vonzó a közlekedés.

  Kifejtette: a csökkentett munkaidő, a könnyített beosztás részben megoldást jelenthetne az ezreket érintő problémákra. Több európai uniós államban van erre példa, az egyik országban az idősebb buszvezetők napi nyolc óra helyett négyet, illetve hatot töltenek szolgálatban, de a fizetésük nem változott.

   A tisztességes visszavonulás lehetőségét kívánják elérni, jogilag szervezett keretek között. Az esetleges sztrájk időpontjával kapcsolatban nem kívánt részletekbe bocsátkozni, azt mondta: erre az idén nem kerülhet sor, legfeljebb januárban. Ha megtartják a munkabeszüntetést, akkor nem zárható ki a több napos leállás, ennek részleteiről még egyeztetnek. Jogkövető módon, a hatályos szabályokat betartva kívánják elérni céljaikat a dolgozókért.

Forrás: sonline.hu