Mennyire népszerű a vasárnapi vásárlás?

Meglepő válaszok

Megkérdeztük az üzletláncokat, vajon mennyire népszerű náluk a vasárnapi vásárlás, mekkora forgalmat hoz, és mire számítanak, ha életbe lép a tiltás. Meglepő válaszokat is kaptunk – írja az fn.hr24.hu.

   Arra voltunk kíváncsiak, hogy a nagyobb hazai és külföldi láncoknál arányaiban hogyan alakul a forgalom a hét egyes napjain (hétfőtől vasárnapig) és hogy vajon ha egy-egy ünnep miatt eddig zárva tartottak, akkor az előző nap(ok) forgalma mennyire ugrott meg, illetve pótolta-e a szünnapi miatt kieső forgalmat.
 
   Ezt továbbgondolva azt a kérdést is újfent feltettük, mire számítanak, a vasárnapi zárva tartás miatt kieső forgalom milyen arányban jöhet be a hét többi napján.
 
  Választ összesen négy lánctól kaptunk, ebből háromban voltak érdemi dolgok. Azt is megnéztük, hogy a láncok vasárnapi és többi napi forgalma vajon mennyire illik bele az átlagba, vagy mennyire lógnak ki a sorból.

CBA – a vasárnap a legalacsonyabb forgalmú napunk
 
  Fodor Attila a cég sajtósa azt írta megkeresésünkre, hogy náluk a hét egyes napjain üzletenként (boltmérettől, elhelyezkedéstől függően) nagyon eltérő forgalmi arányokat tapasztalnak. Általánosságban a péntek és a szombat a két legnagyobb forgalmú napjuk, a vasárnap pedig a legalacsonyabb. Megemlítette, hogy a GfK adatai is azt támasztja alá: a kereskedelemben a vasárnap a legalacsonyabb forgalmú nap.
 
  Az említett kutatás egész pontosan azt hozta ki, hogy a napi fogyasztási cikkek piacán a vásárlások száma szerint a szombat vezet (21 százalék), dobogós még a szerda (18 százalék) és a péntek (16 százalék). A vasárnap ebben az összevetésben valóban az utolsó helyen végzett (9 százalék), a hétfő mögött (11 százalék).
 
  A forgalom megoszlásánál már kicsit másképp alakult a sorrend. Első szintén a szombat (23 százalék), második a péntek (17 százalék) és harmadik a szerda (16 százalék). A vasárnapi forgalom az utolsó előtti (11 százalék), mögötte van a hétfő (9 százalék).
 
   Ünnepek előtt a magyar franchise láncnál több tíz százalékkal ugrik meg a forgalom, és többnyire az előző napokon realizáljak is a szünnap kieső forgalmát. Ezek után nem meglepő, hogy arra számítanak, a nyitva tartás korlátozásának életbe lépése után a korábbi vasárnapi forgalom el fog oszlani az egész héten, de úgy vélik, csütörtökön, pénteken, szombaton és hétfőn okozhat majd jelentősebb forgalom-emelkedést.
 
AUCHAN – átlagon felüli vasárnapi forgalom is előfordul
 
  A francia lánc várakozásai szerint a vasárnapi zárva tartás miatt aznap kieső forgalom a hét többi napján csak részben oszlik majd el. Vagyis arra számítanak, hogy forgalmunk egy részét elveszíthetik. Méghozzá azért, mert úgy vélik, azok a vásárlók, akiknek bármilyen okból is, de csak a vasárnap a megfelelő időpont a vásárlásra, továbbra is olyan üzletet fognak választani, amely a hét hetedik napján is nyitva lehet.
 
  Heti nyitva tartásukból a vasárnapi nap mintegy 14 százalékát teszi ki. Ami viszont az ez idő alatt lebonyolított forgalmat illeti, az ennél magasabb arányt is képviselhet egyes áruházaikban – fogalmaztak. Ezeken a helyeken tehát a GfK által mért átlagnál jóval nagyobb forgalmat érhettek el vasárnap.
 
  Ennél a láncnál nem jöhet szóba a vasárnapi nyitva tartás, hiszen egyelőre nincsenek 200 négyzetméter alatti üzleteik. A vállalat egyébként jelenleg is értelmezi az jogszabályi előírásokat és azok magyarázatait. Azt írták még, mindent meg fognak tenni a munkahelyek megőrzése érdekében.
 
SPAR – az átlagnál gyengébb vasárnapok
 
 A holland üzletláncnál eleve vannak olyan üzletek, amelyekre nem vonatkozik a vasárnapi tiltás, így például kivételt képez a Budapest Airport 2B Termináljának érkezési szintjén található szupermarketjük, mely a törvény által meghatározott formában továbbra is nyitva tud tartani vasárnap. A Budapesten, az UNESCO világörökségi védelem környezetébe és puffer zónájába eső üzleteinknél pedig még vizsgálják a vasárnapi nyitva tartás lehetőségét.
 
   További kivételnek számíthatnak franchise programban résztvevő, OMV töltőállomásokon működő expressz boltjaik és a magánkereskedők tulajdonában működő – 200 négyzetméter alatti – market illetve partner névre keresztelt üzleteik. Tulajdonosi döntés alapján ezek ugyanis továbbra is nyitva tudnak tartani vasárnap, a törvény által meghatározott formában (vagyis ha a családtagok szolgálnak ki).
 
   A láncnál a pontos forgalomvesztés és forgalom-átalakulás mértékét egyelőre nem tudják meghatározni, mivel még nem dolgoztak vasárnap zárva tartó rendszerben. Annyi biztos, hogy a vasárnapi napokon az összes forgalmunk átlagosan 8 százalékát realizálták tavaly. Ami azt jelenti, hogy a GfK-kutatásban mért átlagnál jóval gyengébb volt náluk a vasárnapi forgalom.
 
Hétfőtől vasárnapig
 
  Az említett felmérés szerint a hét egy átlagos napján mintegy 1,1 millió háztartás vásárol, vasárnap pedig ennél 18 százalékkal kevesebben, mindössze 873 ezren zarándokolunk el a boltokba. De ennél is kicsivel kevesebben, vásárolunk a hét első napján: mintegy 858 ezren. A toplistát ebben az összehasonlításban is a szombat vezeti (1,388 millió fővel).
 
   A legtöbben hipermarketben (14 százalék) vagy diszkontban (13 százalék) vásárolnak a hét utolsó napján , a legkevesebben pedig a kisboltokban és drogériákban (7-8 százalék).
 
   Minél magasabb a jövedelem, annál nagyobb forgalomarányosan a vasárnapi vásárlás részesedése (9-12 százalék között) és a 3-4 fős családoknál a legnépszerűbb a vasárnapi bevásárlás.
 
  Mivel a GfK csak a napi fogyasztási cikkekre terjed ki, ezért nem mutat teljes képet, hiszen nincsenek benne például a barkács-, műszaki cikk-, könyv-, ruha-, kertészeti- vagy éppen a lakberendezési áruházak vasárnapi látogatottságai sem. Pedig náluk is érzékeny pont lesz a vasárnapi tilalom.
 
Más megközelítésben
 
  Egy másik kutatás azt vizsgálta, hogy vajon a bankkártyánkat melyik napon használtuk a legtöbbet, méghozzá a kiemelt forgalmú ünnepi készülődésre kihegyezett decemberben. Ami persze egyrészt szűkítés, hiszen csak egy hónapot vesz górcső alá, nincs benne a készpénzes forgalom. Másrészt viszont jóval tágabb kört ölel fel, mint amit a vasárnapi zárva tartást érintheti.
 
   A Global Payments ügyfélköre egyébként – kisebb-nagyobb hangsúlyeltolódásokkal – de a kereskedelem és szolgáltató-szektor teljes skáláját lefedi, ezért állítják, hogy a náluk bonyolított kártyás fizetések alapján feltérképezhetjük adventi vásárlási szokásainkat.
 
  A bankkártyás vásárlási adatokból az derült ki, hogy bronz- ezüst- és aranyvasárnap ide vagy oda, a hét utolsó napját szívesebben töltöttük otthon vagy a szabadban, családi, baráti körben, mint vásárlással.
 
   Nem így a péntekeket, amikor a munkahelyről kiszabadulva, decemberi kártyás kiadásaink jelentős részét, 19,5 százalékát realizáltuk. Ezek a kimagasló pénteki értékek több mint kétszeresei voltak egyébként a vasárnapiaknak.
 
Talán nem is bánjuk?
 
  873 ezer vasárnapi vásárló az nem kevés. Lehet, hogy mégsem fogunk annyira bánkódni, ha a nagybevásárlást át kell tennünk mondjuk szombatra, mert hét közben erre továbbra sem érünk rá.
 
   Viszont ha sokan így tesznek, akkor borzasztó tumultus alakulhat ki, hiszen már eddig is a szombat volt a vizsgált kereskedőknél a legerősebb nap. Aminek biztosan nem fogunk örülni.
 
  Azt ugyanis nemigen tartjuk valószínűnek, hogy akik a heti egyszeri nagybevásárlásra rendezkedtek be, azok március közepe után a kisboltokban pakolnának fel. Technikailag sem, no meg azért sem, mert mintegy negyedével drágább lehet náluk a cech, mint a multiknál.

Forrás: fn.hir24.hu