Népfront az útdíj ellen

Országossá vált a tiltakozás a két nap alatt hatályba léptetett új útdíj rendszer ellen. A civilek, a független és ellenzéki színekben megválasztott polgármesterek mellett egyre több fideszes vezető is szembefordult a központi akarattal.

 .

 

Félpályás útlezárással tiltakoztak tegnap az útdíj kiterjesztése ellen a 86-os út fizetőssé tett szakaszán Szombathely-Szeleste között. A vépi kereszteződésben 63 gépkocsi zárt le egy-egy fél sávot. Információink szerint a teljes politikai paletta szavazói részt vettek a megmozduláson.

Nemény András, az MSZP Vas megyei elnöke lapunknak elmondta, még az előtt, hogy a tiltakozás terve kiderült volna, a város képviselő testülete egyhangúlag, a fideszes tagokkal együtt közgyűlési határozatot fogadott el, hogy a Szombathelyt elkerülő szakasz ne legyen fizetős. Hende Csaba tehát némileg csúsztatott, amikor korábban azt nyilatkozta, hogy a szocialisták riogatnak ezzel és ilyen kormány előterjesztés nincs is.

A megyei elnök lapunknak elmondta, hétfőn beadják a rendőrségnek a teljes útlezárásról szóló bejelentésüket. A szombathelyiek a jövő heti kormányülésig adtak haladékot, ha addig sem születik kedvező döntés, akkor újra demonstrálnak.

A fővárosban Újpalota polgármestere, a DK-s Hajdú László is ellenlépéseket helyezett kilátásába az útdíj miatt, mert egyre több kukásautó az M0 helyett ismét a kerület útjait használva fuvarozza a hulladékot a szemétégetőbe. Ezért az önkormányzat fontolgatja, hogy kitiltja a szemétszállító járműveket a kerületből.

Horváth Béla, az FKF vezérigazgatója ezt cáfolta. Válaszlevelében azt írta, hogy az újonnan fizetőssé vált útszakaszra is megvásárolták a szükséges matricákat, így a cég kukásautói továbbra is a megszokott útvonalat használják. A Népszava az újpalotai önkormányzattól kapott információi szerint ez igaz is, a vezérigazgató csak azt nem tette hozzá, hogy a 150-160 kukásautó jelentős része alvállalkozóké, akik vagy vettek matricát, vagy nem. Forrásunk azt is megerősítette, hogy sok személygépkocsi is inkább a kerület belső útjaira tért át a fizetős szakaszok helyett.

Hajdú László levélben fordult Fónagy Jánoshoz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárához, hogy vizsgálják felül a kérdéses M0-ás körgyűrű , illetve a hozzá vezető M3-as autópálya bevezető szakasz díjkötelezettségét.

Soroksár polgármestere, Geiger Ferenc azt nyilatkozta a sajtónak, hogy a jogászaik már vizsgálják annak lehetőségét, hogyan lehetne átminősíteni az M5-ös bevezető szakaszát autóúttá, hogy ne kelljen fizetni a használatáért. Ha nem járnak sikerrel, a környező településekkel együtt gondolkodnak egyéb megoldásokon.

Borkai Zsolt fideszes győri polgármester a ménfőcsanaki és a gyirmóti városrészben élők érdekében lobbizik, hiszen nekik fizetniük kell ha autóval igyekeznek például az Audi gyárba. Cser-Palkovics András Székesfehérvár polgármestere is a minisztériumhoz fordult, hogy az M7-es autópálya városi elkerülőként funkcionáló szakasza ne legyen fizetős.

Juhász Attila, a Political Capital vezető elemzője a Népszavának elmondta, az útdíj előkészítés nélküli kiterjesztése az eddigi ingyenes szakaszokra egy olyan népszerűtlen döntés volt, amely jelentős részben a Fidesz saját szavazótáborát, a budapesti agglomerációban élő tehetősebb rétegeket érinti hátrányosan. A politológus szerint, ha a kormányzás az útdíjhoz hasonló intézkedésekkel folytatódik és a Fidesz támogatottsága tovább csökken, a párt szétesési folyamat nem torpan meg. Juhász Attila nagyobb esélyt lát arra, hogy a jelenlegi kapkodó kormányzás folytatódik és növekszik a Fideszen belül feszültség, de a párton belüli és az ellenzéki alternatíva hiánya miatt rövid távon a kormányfő helyzete mégstabil maradhat.

Nem indokolt az egyeztetések nélküli, rohanó kormányzás – figyelmeztette az Orbán-kabinetet Gulyás Gergely is. A parlament fideszes alelnöke a Heti Válasznak adott interjúban úgy fogalmazott: “aki ma kellő egyeztetés nélkül terjeszt elő éppen az előzetes konzultáció hiánya miatt hullámokat verő jogszabályokat, az a kormányunk által elért eredményekre nincs tekintettel”.