Országos blokáddal fenyegetnek az útdíj miatt

Az új útdíjfizetési szisztéma miatt civilek tüntetésre készülnek, az ellenzék alkotmánybírósági normakontrollt kezdeményezne és hatástanulmányokat követel. Közben az állami apparátus több-kevesebb sikerrel próbálja el- és megmagyarázni a megreformált matricarendszert.

– Ultimátumot adtunk a kormánynak. Ha február végéig nem vonja vissza az útdíj kiterjesztéséről szóló rendeletet, akkor országos demonstrációt hirdetünk. Március elsején valamennyi sztrádán tüntetünk, blokádot szervezünk – mondta lapunknak Büki Zoltán, aki társaival egy december végi civil megmozduláson már tiltakozott a sztrádák fővárosi bevezetői szakaszainak és az elkerülők díjasítása miatt.

Péntek délig 50 ezer autós váltott megyei matricát
Péntek délig 50 ezer autós váltott megyei matricát
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Akkor – miként arról beszámoltunk – egyfajta figyelmeztetésként egy percre lezárták az M1-es és az M7-es autópálya közös, budaörsi szakaszát a Balaton felé vezető irányban. Büki Zoltán akkor azt mondta, januárban folytatják a tüntetést, ha a kormány nem vonja vissza a rendeletet. A demonstráció majd két hónapos halasztását azzal indokolta lapunknak: egyfelől türelmi időt biztosítanak a kormánynak, hogy belássa súlyos tévedését, másfelől nekik is hetekre van szükségük az országos demonstráció megszervezéséhez.

Míg a civilek ultimátummal és blokáddal küzdenének az útdíj kiterjesztése ellen, addig az LMP az Alkotmánybíróságtól remél segítséget. Az LMP szerint az útdíjról szóló rendelet sérti a jogbiztonságot, mert rendkívül rövid felkészülési időt hagy. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.

Szél Bernadett, az LMP társelnöke és Keresztes László Lóránt, a párt közlekedéspolitikai szakszóvivője hangsúlyozta: az elkerülő utak fizetőssé tétele nem csupán újabb sarc, amellyel a kormány pénzt hajt be az emberektől, hanem rossz intézkedés, amelynek következtében az egész országban romlanak a közlekedés feltételei. Mindeközben Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője, az EP közlekedési és turisztikai bizottságának alelnöke – aki „fájdalmasan cinikusnak” nevezte az Orbán-kormány propagandáját, amely az új díjfizetési rendszert költségcsökkentésnek próbálja beállítani – a nemzeti fejlesztési miniszterhez és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójához fordult.

Decemberben az M1-es és az M7-es közös szakaszának a lezárásával a civilek már tiltakoztak az útdíj ellen
Decemberben az M1-es és az M7-es közös szakaszának a lezárásával már tüntettek az útdíj ellen
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Egyebek mellett arra vár választ tőlük: milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban, s készült-e felmérés arról, hogy az egyes szakaszok „újbóli megsarcolása” milyen konkrét hatással lesz a vasúti utasforgalomra, a közúti fuvarozásra, valamint áttételesen a turisztikai szektorra. A Demokratikus Koalíció a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén kezdeményezi, hogy a főváros szólítsa fel a kormányt az útdíj megszüntetésére.

 

Matricás magyarázatok

Azt, hogy az útdíjrendelet előkészítetlensége és az új szabályok túlságosan gyors bevezetése miatti bírálatok egyáltalán nem alaptalanok, jelzi az is: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján – nyilvánvalóan a közlekedők egymást érő megkeresései, panaszai miatt – folyamatosan frissíteni kell a „kérdések-válaszok” rovatot.

Arra, hogy az autósokat milyen mértékben sikerült megkeverni a sebtében bevezetett megyei matricák rossz kommunikációjával, pontosan mutatja: még azt is utólag kell megmagyaráznia a cégnek, hogy a tíznapos, a havi és az éves matrica továbbra is megmarad, azok változatlanul érvényesek, használhatók, de aki úgy dönt, ezek helyett választhatja már a megyei bérletet is. Itt érdemes megemlíteni: a Kormany.hu oldalon közzétett silány, félreérthető térképek és az azokon elhelyezett pontatlan „jelmagyarázatok” miatt ellentmondásos volt, hogy a megyehatároknál meddig érvényes egy-egy megyei matrica.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. úgy pontosított: az adott megyében az utolsó lehajtó után már rendelkezni kell a következő, szomszédos megyei e-matricával is, hiszen a megyehatárig már nincs további lehetőség a díjköteles szakasz elhagyására. A szolgáltató tájékoztatása szerint a viszonteladó partnerekkel együtt péntek déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már megyei matricát. (B. A.)