Pályaudvarokra menekülhetnek a vasárnapi zárva tartás elől a kiskerláncok

A MÁV nyitott az együttműködésre

Pályaudvarokra költözhetnek a vasárnapi boltzár miatt lépéskényszerbe került kiskerláncok, ahol akár vasárnap is nyitva lehetnek. A Pénzcentrum értesülései szerint a MÁV nyitott az együttműködésre, és hamarosan felkeresik az érintett szereplőket. Az egyik legnagyobb hazai ingatlanvagyonnal rendelkező állami vállalat és a multik összeborulása a teljes hazai kiskereskedelmi szektort átrendezheti. Nyugat-Európában legalábbis már régóta működik ez a modell.

   Akarva vagy akaratlanul, de egy tollvonással hozták helyzetbe a MÁV-ot, amikor elfogadták a vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló törvényt. A szabályozás ugyanis nem terjed ki a teljes kiskereskedelmi szektorra; így több kivétel mellett nem érinti például a közforgalmú vasúti pályaudvarok területén működő üzleteket sem.
 
   A kitétel azt jelenti, hogy jelentősen felértékelődhetnek a vasúttársaság kezelésében lévő ingatlanok, azokban ugyanis helyet találhatnak, mint bérlők a kiskapukat kereső kiskerláncok.
 
  Habár Magyarországon eddig nem volt jellemző, hogy a nagyobb kiskereskedelmi hálózatok, mint például az Aldi, a Spar, a Lidl, vagy éppen a Tesco üzletet nyissanak valamelyik pályaudvaron – MÁV-ingatlanban egyedül a Budapest-Déli pályaudvaron van a CBA-nak egy ezer négyzetmétert meghaladó üzlete -, az elhelyezkedést és a vevőszámot tekintve ezek az ingatlanok alighanem tökéletesek lennének.
 
   A legtöbb pályaudvaron ugyanis megtalálható a kiskereskedelmi szempontból kívánt területnagyság.
 
   Értesüléseink szerint mindezzel a MÁV Zrt. is tisztában van, legalábbis a Pénzcentrum megkeresésére elmondták: nyitottak az együttműködésre. De vélhetően a legtöbb kiskerláncnak sem lesz ellenvetése, ha üzletileg fenntartható ajánlatot kapnak, és így kinyithatnak vasárnaponként is.
 
   Terveink között szerepel a különböző kiskereskedelmi hálózatok megkeresése – akár csomagajánlatban is – pályaudvari kiskereskedelmi hálózat kialakítására. Konkrét tárgyalások ugyan még nem folynak, de voltak már ilyen jellegű kapcsolatfelvételek és reális esélyét látjuk az együttműködésnek – mondta el a Pénzcentrum megkeresésére a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.



   Konkrét összesítés a lehetséges ingatlanokról viszont még nem készült. Mivel a MÁV tájékoztatása szerint az azonos brandhez tartozó hálózatok egységes arculatot követnek, ezért a bérlemény alakja, kihasználhatósága, megközelíthetősége, árufeltöltési lehetősége jelenleg mind a vizsgálat tárgyát képezik.
 
Nyitottak a kiskerláncok is?!
 
   Megkerestünk több ismert kiskereskedelmi hálózatot is, mit szólnak az esetleges együttműködéshez. Az ALDI és a Lidl a témában egyelőre nem kívánt bővebben nyilatkozni; utóbbi azonban kiemelte:
 
 
  Az adott téma kapcsán vállalatunkhoz egyelőre nem érkezett megkeresés.
 
   Volt, aki azonban ennél közlékenyebb volt:
 
   A SPAR a MÁV Zrt. megkeresése esetén természetesen nyitott arra, hogy elinduljon egy esetleges tenderen, hogy a minél magasabb kiszolgálási színvonal elérése érdekében, a törvényi környezet által biztosított feltételeket figyelembe véve ki tudja szolgálni vásárlóit vasárnapokon is. Konkrét ajánlat egyelőre nem érkezett hozzánk, de a modellben óriási potenciált látunk, melynek sikere természetesen függ a lokációtól, a környéken élő lakosok számától, a közlekedési összeköttetéstől, a parkolási lehetőségektől és az utasforgalomtól is- mondták el megkeresésünkre a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-nél.
 
   A szóban forgó épületek műszaki állapotát nem ismerjük, így egy esetleges beruházás költségeit nem lehet megbecsülni. Konkrét ajánlat és megkeresés hiányában a témával kapcsolatban nem tudunk bővebb információval szolgálni. Ugyanakkor a Tesco folyamatosan keresi a fejlődési lehetőségeket annak érdekében, hogy még teljesebbé tegye a vásárlási élményt és növelje a vásárlóknak nyújtott szolgáltatások színvonalát, ezért minden beérkező ajánlatot megvizsgálunk – tudtuk meg a Tesco-Global Áruházak Zrt. sajtóosztályától.
 
Működőképes modell?
 
  A modellben rejlő lehetőségekre jó példa a Nyugat-európai országokban tapasztalható gyakorlat. Itt ugyanis a pályaudvar és a reptér, központi elhelyezkedésük okán jellemzően a hétvégi bevásárlás gyűjtőpontjai. Ennek pedig nem feltétlenül kellene máshogy lennie hazánkban sem, hiszen a kiskereskedelmi szempontból értelmezhető településeken (nem csak a nagyvárosokban) van pályaudvar is. Ráadásul ezek elhelyezkedése kitűnő, és a kapcsolt infrastruktúra is megvan (parkolók, kapcsolódó tömegközlekedés, stb.).



  Természetesen ebből a szempontból eddig is működőképes lehetett volna ez a modell, ugyanakkor a szektort érintő korlátozások bevezetése előtt egy zöldmezős beruházás megtérülési mutatói aligha találkozhattak volna a MÁV által felkínált konstrukciókkal. Különösen, hogy a potenciális MÁV-ingatlanok java része műszaki szempontból nagyon rossz állapotú, jelentős beruházást igényel. A már évek óta érvényben levő (plázastop) és az újonnan bevezetett korlátozó intézkedések miatt most azonban könnyen előfordulhat, hogy találkoznak az üzleti érdekek.
 
Népszavazás kaszálhatja el a kötelező zárva tartást
 
   Abban az esetben viszont, ha a szabályozás marad, és hosszú távra kell berendezkednie a szektornak, akkor az akár a teljes kiskereskedelmi szektort átrendezheti – Nyugat-európai mintára. Azok az üzletláncok ugyanis, amelyek időben lépnek, és megcsípik a legjobb feltételek mellett kibérelhető ingatlanokat, jókora üzleti előnyre tehetnek szert versenytársaikhoz képest.
 
   Egyedül a plázastop intézménye kavarhat be némileg a kereskedelmi hálózatok és az állami vasúttársaság nagy összeborulásának (amennyiben egy újabb korlátozó intézkedésről nem beszélünk). Habár a törvényi korlátozás, illetve a fogyasztói igények változásának köszönhetően az utóbbi években az élelmiszer jellegű vegyeskereskedések/FMCG hálózatok esetében is teret hódítanak a kisebb méretű (250-300 m2 alapterületű), valós raktárral nem rendelkező, de prémium választékot is kínáló üzletek. A határértéket meghaladó igények esetén mégis szükség lehet az eljárás lefolytatására.
 
Népszavazás kaszálhatja el a kötelező zárva tartást

   Előreláthatóan márciusban kezdődik meg az aláírásgyűjtés a vasárnapi zárva tartás ellen, amelyhez nemrég csatlakozott a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége is. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége főtitkára szerint, óriási erőfeszítéseket igényel majd a négymillió szavazó összegyűjtése, amely a népszavazáshoz szükséges; de az is komoly politikai nyomást gyakorolhat a döntéshozókra, ha 2,5-3 millió állampolgár a vasárnapi nyitva tartás mellett teszi le a voksát.
 
Forrás: Pénzcentrum