„Puhulásra senki ne számítson”

A kritikák ellenére marad a január 1-től érvényes útdíjrendszer – közölte Fónagy János. A fejlesztési tárca parlamenti államtitkára szerint lesznek korrekciók, de érdemi puhulásra senki ne számítson. Azt nem tudni, hogy az állam pontosan mekkora bevételt remélhet, de a szaktárca optimista feltételezése szerint a megyei matrica bevezetése nullszaldós lesz.

 .

Visszavonják, vagy legalább felfüggesztik az új útdíjrendszert?

– Határozottan mondhatom, nem vonjuk vissza. Nem szeretnénk elvenni a lehetőséget az emberektől, hogy a megyei matricákkal olcsóbban és többen használják az autópályákat.

De a napvilágra kerülő hibákat azért kijavítják?

– A rendszer működését folyamatosan figyelemmel kísérjük, és ahol az indokolt, a módosításokat végrehajtjuk. Javasolnám például, hogy a megyei matricák területi érvényességének dolgában teremtsünk tisztább helyzetet. Én már december elején felvetettem, életszerűbbnek tartanám, ha a matrica mindig a következő megye első útba eső autópálya-lehajtójáig lenne érvényes. Jogosnak tűnnek a megyehatárok felett is átívelő Duna-hidak dupla díját firtató felvetések. És amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy néhány száz méter fizetős útszakasz miatt az ország kapujának számító repülőtérre sem lehet matrica nélkül eljutni. Összesen öt-hat, könnyen orvosolható hibáról beszélhetünk. Ennek az ügynek nagyobb a füstje, mint a lángja.

 

Azt nem tartja hibának, hogy az elkerülő utakon fizetni kell? Sokan attól tartanak, az ingyenes városi utakra terelődik a forgalom.

– Egyetlen településre vagy városrészre sem zúdul az eddiginél nagyobb forgalom. Lehetséges, hogy a felheccelt emberek egy ideig nem vesznek megyei matricát, hanem a belső utakon próbálnak majd eljutni úti céljukhoz, de ezek a próbálkozások idővel elhalnak. Az emberek nem szamarak, felismerik az érdekeiket. Mindenki szabadon eldöntheti, hogy hosszabb utakon, nagyobb üzemanyag-fogyasztás mellett, lassabban ér célba, vagy matricát vásárol.

Veres Viktor / Népszabadság

A bevezetés sajátos volt. Egy nappal az új díjak életbe lépése előtt derült ki, hol kell egyáltalán fizetni.

– A határidők szorítottak, és a kormányüléseken a vártnál több volt a vita.

Mikor kezdtek el foglalkozni az útdíjrendszer átalakításának tervével? A költségvetési törvény novemberi benyújtása előtt, vagy az után?

– Az első tárgyalási anyagok ősszel készültek el. A kormány már október végén napirendre vette a témát.

Milyen számításokat végeztek az útdíjak kiterjesztése, a megyei matricák bevezetése előtt? Mennyi bevétellel számoltak?

– Vannak tanulmányaink, de ezeket később hozzuk nyilvánosságra. A megyei matricák bevezetése az optimista feltételezéseink szerint nullszaldós lesz. A cél az volt, hogy az emberek jól járnak a megyei matricával. Ha esetleg az éves országos matricák használata visszaszorulna, bár az eddigi eladási adatokból nem ez látszik, a befolyó bevételek ellensúlyozzák a kiesést. A költségvetésbe betervezett többlet-útdíjbevételt a korábbi matricával autózók, valamint a tehergépkocsik elektronikus útdíjrendszerben fizető üzembentartói adják össze.

A polgármesterek tiltakozó lobbizása célt érhet? Hende Csaba remélheti, hogy az M86-os kikerül a fizetős rendszerből?

– Kétségtelen, hogy számos polgármester, köztük több kormánypárti jelezte, vannak kifogásai. Jóval többen pedig azt jelezték, hogy köszönik szépen, ők jól jártak az átalakítással. Ezzel együtt, nem vitatom, a változtatások okozhattak feszültséget egyes térségekben. Elsősorban a fővárosi agglomerációban, ahol eddig olyan kiváltságos helyzetben voltak, hogy díjmentesen használhatták a gyorsforgalmi utakat, az ingyenes hálózat több mint felét, most pedig ugyanezért évi ötezer forintot kell fizetniük. Ezzel szemben Pest megye sok településén és az ország nagy részén az emberek jobban járnak. A gödöllőieknek eddig 43 ezer forintos éves matricát kellett venniük ahhoz, hogy akár csak Budapestre eljussanak, most viszont ennek az összegnek a töredékéből megússzák az utazást. Az ellenvélemények természetesek, pláne, hogy a parlamentből kikerült erős polgármesterek a helyi érdekeket nem a törvényalkotás folyamatában, hanem kívülről próbálják védeni.

Veres Viktor / Népszabadság

Lehetséges, hogy könnyebben viselték volna az új helyzetet, ha előzetesen legalább tájékoztatják őket.

– Beszéltünk polgármesterekkel az első sajtóhírek megjelenésével párhuzamosan. Az, hogy átalakítást tervezünk, korábban sem volt titok. Három-négy kormányülésen tárgyaltuk az elképzeléseket, hetekig rágtuk a különféle változatokat. Az álegyeztetés amúgy is felesleges. Azzal hiába egyeztetünk, akinek a települése rosszabbul jár, ő úgyis elégedetlenül áll fel az asztaltól. Aki pedig jól jár, miért tiltakozna?

Jövő héten kormányülés, mire számítsanak az autósok? Puhulni fog a rendszer, vagy mondjuk a többi között az M8-as autóút díjasításával bővülhet is a díjas utak köre?

– A rendszer alapjaiban nem puhul. Szakmailag indokolt korrekciók, változások lehetnek.