Változó útdíjredszer: egyszerű tanáccsal szolgál az Útdíjfizetési Zrt.

Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője hangsúlyozta, a jelenleg hatályos útdíjrendelet értelmében a korábban ingyenesen használható gyorsforgalmi utak többsége fizetőssé vált. Január 1-jétől ezért, ha egy autós megpillantja az autópálya- vagy autóúttáblát, akkor ott alapvetően arra kell gondolnia, hogy díjköteles szakasz veszi kezdetét.

 .

 
A januártól bevezetett útdíjrendszert több ponton is változhat még – elképzelhető például, hogy több szakasz mégis díjmentes lesz, és a dunai hidakon sem lesz szükség két megyei matricára A módosításokról a kabinet várhatóan február elején dönt – hangzott el a Napközben csütörtöki adásában.

Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője a Kossuth Rádió műsorában hangsúlyozta, a jelenleg hatályos útdíjrendelet értelmében a korábban ingyenesen használható gyorsforgalmi utak többsége fizetőssé vált. Január 1-jétől ezért, ha egy autós megpillantja az autópálya- vagy autóúttáblát, akkor ott alapvetően arra kell gondolnia, hogy díjköteles szakasz veszi kezdetét. Ez nagyon fontos és nagyon egyszerűen megjegyezhető tanács – fogalmazott.
 
Kibédi-Varga Lajos, az Útdíjfizetési Zrt. szóvivője – 180 perc. A cikkhez tartozó hanganyagot az eredeti hír oldalán nézhetik meg: tovább»

A szóvivő hozzátette: mivel a még díjmentesen használható gyorsforgalmi utak Budapesten és környékén találhatók (az M0-ás egyes szakaszai, illetve az M31-es), ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ebben a körzetben egyértelműsíti a jelzéseket, kiegészítő, illetve előjelző táblákat helyez ki.

Kibédi-Varga Lajos a díjkategóriákról elmondta, a D1 kategóriában maradtak a személyautók, amelyek a vezetővel együtt legfeljebb hét fő szállítására alkalmasak, minden más személygépjármű – például a kilencszemélyes kisbuszok vagy a legfeljebb három és fél tonnás kishaszonjárművek, valamint a lakóautók – a D2-be kerültek. Utóbbi új kategória, amelynek a heti, a tíznapos és a havi jogosultsága dupla annyiba kerül, mint a D1-é. Az éves jogosultságot azonban mindkét kategória esetében ugyanannyiért, 43 ezer forintért lehet megszerezni.

Fontos, hogy a D1-ben nem kell külön fizetni a vontatványok, pótkocsik után. Lett azonban egy másik új kategória, az U is. Ebbe tartoznak a D2-s, illetve a B2-s besorolású, tehát a kisbuszok és az autóbuszok körébe tartozó járművek vontatmányai.  Az U kategóriás jogosultságot az utánfutó rendszámára kell megváltani.

Az, aki nem biztos a dolgában, vásárláskor, illetve előtte jó, ha magához veszi a forgalmi engedélyét, mert az abban szereplő, J hatósági jelzéssoron található kód alapján egyértelműen megállapítható, melyik díjkategóriába sorolandó a jármű. Ha kell, a benzinkutasok is segíteni tudnak majd megállapítani, melyik kategóriába tartozik a jármű – mondta a szóvivő. Hozzátette: a közlekedők eligazítására az Útdíjfizetési Zrt. a nemzetiutdij.hu oldalra feltöltött egy összehasonlító táblázatot, amely a forgalmi engedélyben lévő hatósági jelzéseket veti össze a díjkategóriákkal.

Kibédi-Varga Lajos azt is hangsúlyozta, a megyei matrica mellé nem kell megvenni a korábbi, időalapú vignettát, vagy fordítva – az autósnak egy érvényes jogosultsággal kel rendelkeznie.

A szóvivő arra is kitért, hogy a jogosultság átírható, például új autó vásárlása esetén. Erre évek óta lehetőség van, az eljáráshoz személyesen be kell menni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. valamelyik ügyfélszolgálatára. Ezekből tizenhét működik országszerte. A szolgáltatás díjköteles, 1470 forintba kerül.
 
 

Forrás: Kossuth Rádió/Napközben