Vendégtanulók: A PDSZ szerint a diákokon kísérletezik a kormány

„Egyszer használható, eldobható” szakmunkás réteget próbál kialakítani a kormány

Az oktatásért felelős államtitkár az Eduline-nak adott interjújában vázolta, hogy szeptembertől vendégtanulóként kell két iskola között ingáznia azoknak a diákoknak, akik a szakgimnáziumukban oktatott természettudományos tárgy mellett másikból is szeretnének érettségizni. A földrajzi és logisztikai akadályok, valamint az iskola és a tanár munkakörének határai miatt ezt megoldhatatlan feladatnak látja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete.

„Az államtitkár nyilatkozata árulkodó bizonyítéka annak, hogy a kormányzat továbbra sem rendelkezik szakmai szempontból átgondolt oktatási programmal” – nyilatkozta az Eduline megkeresésére Mendrey László, a PDSZ elnöke. Továbbra is úgy látják, hogy „egyszer használható, eldobható” szakmunkás réteget próbál kialakítani a kormány, amely a mindenkori hatalomtól fog függni.

A társadalom átverésének tartják a szakgimnáziumi rendszert: „a szeptembertől induló tanévtől ebbe az iskolatípusba kerülőknek fogalmuk sincs (s nem csak nekik, de a szüleiknek, pedagógusaiknak sem) arról, hogy mi vár rájuk, milyen kritériumaiknak kell megfelelniük” – tette hozzá Mendrey, aki szerint a fiatalokat a rendszer 13-14 éves korukra kényszeríti olyan pályaválasztásra, mely 40 évre meghatározhatja boldogulásukat.

Kiemelte, hogy Palkovics László államtitkár fogalomhasználatával szemben a közoktatásban nincs „vendéghallgató”, csak a felsőoktatásban. A „vendégtanuló” státusz ismert a közoktatásban, azokat nevezik így, akik átmeneti élethelyzetük miatt, ideiglenesen egy-egy intézmény „vendégeiként” teljesítik tankötelezettségükből adódó feladataikat. Ilyen átmeneti helyzet lehet egy iskola váratlan bezárása, váratlan költözés, családi háttér megváltozása.

A PDSZ elnöke hozzátette, hogy a felsőoktatásban napi szinten ülnek be „vendéghallgatók” olyan előadásukra, mely érdekli őket, de nem tartozik az általuk választott szakirányhoz. Ők viszont nagykorú emberek, a közoktatásban viszont a „vendéghallgatói” státusz megoldhatatlan feladat elé állítja úgy a diákot, mint a szülőt, mind pedig az iskolát.

Ha nem figyelünk a különböző intézmények közötti földrajzi távolságokra (egyébként pedig ezt nem tehetjük meg) a kérdés megoldása akkor is leküzdhetetlen logisztikai akadályokba ütközik. (órarend, tanmenet, egyéni helyzetek, képességek és készségek megléte/hiánya) Mind, mind olyan probléma, melyek leküzdése meghaladja a pedagógus kompetencia határait. A szakképzés átalakításának iránya elhibázott, bevezetését nem csak el kell halasztani, hanem a tervezetet vissza is kell vonni – nyilatkozta Mendrey László. Attól tart, hogy csak rendkívül súlyos veszteségek árán lehet majd letérni a kormány által kijekökt útról, „több ezer diák félre siklott élete, és több száz pedagógus állásának elvesztése után”.

Palkovics László államtitkár a hétfőn megjelent interjúban azokta a természettudományos szaktanárokra is kitért, akiknek csökken az óraszáma, így nekik is könnyen lehet, hogy több iskolában kell majd tanítaniuk. A tanároknak emelett két hónapjuk lesz kidolgozni, hogy miként fogják tanítani – bejáratott tankönyvek hiányában – az összevont természettudományos, úgynevezett scinece tantárgyat. Ez Mendrey szerint súlyos szakmai dilettantizmusra vall, ha „valaki azt hiszi, hogy a tantervét ki lehet dolgozni – nem egészen – két hónap alatt”. Úgy véli, hogy ez ismét egy emberkísérlet, az állami kísérleti tankönyvekhez hasonlóan.

A változtatások visszavonását tartja célszerűnek a PDSZ, valamint a magyar közoktatásban „nyugalomra, elmélyült – pártideológiáktól, egyéni mániáktól mentes – szakmai munkára, s elfogadható financiális feltételekre van szüksége. Kísérletezésre nem”.

Forrás: eduline.hu