Kihez fordulhatnak tanácsért cégen belül a nyugdíj előtti álló munkavállalók?

Ez volt az első kérdése annak a nagyszabású kérdőíves felmérésnek, amelynek eredményeit a GINOP-5.3.5.-18-2018-00057 számú konstrukción belül végzett pályázatban mutatták be az idősödő foglalkoztatottak helyzetének javítása céljával.

A 2021. június és szeptember hónapok között zajlott kutatás kérdőívének első, alapvető kérdése az volt, hogy a válaszadó „ismeretei szerint van-e a munkaszervezetében olyan személy, szervezeti egység vagy program, amelyhez fordulni tud a nyugdíjhoz közelítő foglalkoztatott kérdéseivel vagy problémáival”.

A kérdés azt az alapvető problémát érinti, hogy a közszférában, a rendvédelemi szerveknél megjelenik-e egyáltalán valamilyen formában intézményesített kezelése annak a problémakörnek, amely az idősödő foglalkoztatottakkal kapcsolatosan felmerülhet. A kérdésre adott válaszok alapvetően behatárolják a kialakítandó megoldások irányát, tartalmát.

A válaszokból megállapítható, hogy a megkérdezettek többsége szerint nincs olyan szervezet, vagy nem ismer olyan szervezetet, akihez a nyugdíj előtt álló munkavállaló fordulni tud kérdése vagy problémája kapcsán. A megkérdezettek 41,1%-a szerint nincs ilyen fórum, 33,4% nem tud ilyenről vagy nem foglalkoztatja a kérdéskör. Nem elhanyagolható ugyanakkor, hogy a válaszadók 25,5%-a úgy látja, hogy létezik ilyen szervezeti egység vagy program saját szervezetükön belül.

Érdekes eredmények születtek a tekintetben, hogy mennyire tájékozottak a válaszadók az jogviszony és életkor szerinti bontásban. A jogviszony (és vélhetőleg az életkor) előre haladtával egyre kevesebb munkavállaló ismeri az idősödő munkavállalók számára támogatást nyújtó szervezeti funkciót. Ez alól az 5-14 éves jogviszonnyal rendelkező munkavállalók képeznek kivételt. A munkahelyen belüli, idősöket támogató fórum, program vagy személy ismertsége a felsőfokú végzettséggel rendelkező válaszadók esetében igen alacsony, míg a szakközépiskolás és szakiskolás végzettségűek ismerik ezt a funkció működését.

Fontos kérdés a támogatás hatékonysága. A kutatásban részt vevő válaszolók meglátása szerint az idősödő munkavállalók részére felkínált támogatás csak részben hatékony: a válaszolók mindössze 37%-a véli úgy, hogy az elkülönült szervezet hatékony támogatást nyújt.

Ugyancsak érdekes eredmény, hogy pont az érintett korosztálynak (50 év felett) mindösszesen 28,6%-a tartja hatékonynak ezt a szervezeten belül rendelkezésre álló lehetőséget. Ez komoly problémára utal. 

Ha ugyanezen válaszokat a megkérdezettek jogviszonyának hossza alapján differenciálunk, ugyanerre a megállapításra jutunk. Minél régebb óta dolgozott a szervezetben a válaszadó, annál kevésbé értékelte hatékonynak az idősödő munkavállalók szervezeti támogatását.

A kutatást végző szakemberek megállapították, hogy a hatékonyság megítélésének egyik kulcseleme lehet, hogy az idősödő munkavállalókkal dedikáltan foglalkozó szervezeti egység vagy személy rendszeresen szervez-e programokat az érinettek számára. 

Az is kiderült, hogy a nincsenek a szervezetben idősödő munkavállalók számára szóló rendszeres programok vagy rendezvények – állapították meg a szerzők.