A platform alapú munkavégzés és a közszolgálat

A platformmunkavégzés által nyújtott előnyök közszolgálati keretek közé való átültethetőségét vizsgálja Dr. Zaccaria Márton Leó a GINOP-5.3.5.-18-2018-00055, a „Munkaerőpiaci alkalmazkodóképesség fejlesztését célzó tematikus projektek” című pályázat egy háttértanulmányában. A szerző a tanulmány első részében kifejtette, hogy nem csak általánosságban kívánja felvázolni a gazdasági munkajog előnyös gyakorlatainak átültethetőségét a közszolgálatról alkotott gondolkodásmódba, hanem egy konkrét, speciális gazdasági struktúrának és atipikus munkavégzési formának tekinthető, megfontolásra érdemes javaslattal áll elő. Ez pedig nem más, mint a platform alapú munkavégzés által nyújtott előnyök implementációja. A második részben a szerző bemutatja, hogy mit is értünk platform alapú, vagyis megosztáson alapuló munkavégzésen a gazdasági munkajog gyakorlatában. Idézi az Európai Bizottság definícióját, amelynek lényege, hogy egy olyan üzleti modellről beszélünk, amelynek keretében a tevékenységet olyan együttműködési platformok könnyítik meg, amelyek nyitott hozzáférésű piacteret hoznak létre. A gyakorlatban az ilyen jogviszony felei: a quasi munkavállalók, a szolgáltatást igénybe venni kívánó személyek és a két fél közötti facilitációt végző, online térben jelen levő alkalmazás, szoftver, platform – vázolja fel Dr. Zaccaria Márton Leó. Az érdemi tevékenységet tovább is kategorizálja. Crowdworkről beszélhetünk, amikor maga a munkavégzés is online történik, míg on-demand workről, amikor az alkalmazás pusztán a felek összekapcsolását segíti elő, a munkavégzés már természetben történik. A szerző a tanulmány további részeiben azokat a kapcsolódási pontokat keresi, ahol a közszolgálat szellemisége összeegyeztethető ezzel a piaci modellel és képes potenciális előnyöket kínálni a közszféra versenyképességét javító reformkísérletek számára.