Javaslatok a közszféra versenyképességének növelésére

Dr. Zaccaria Márton Leó a GINOP-5.3.5.-18-2018-00055, a „Munkaerőpiaci alkalmazkodóképesség fejlesztését célzó tematikus projektek” című pályázat egy háttértanulmányában, megoldási javaslatokat kínál a közszféra munkaerőpiaci alkalmazkodóképességének és versenyképességének javítás érdekében.

Dr. Zaccaria Márton Leó tanulmányának záró részében összegzi azokat a megoldási javaslatait, amelyeket a köz- és versenyszféra, munkajogi szempontú összehasonlító kutatása alapján megállapított. Mindezt azzal a céllal, hogy a gazdasági munkajog és különösen a platform alapú munkavégzés előnyös gyakorlatainak átültetésével járuljon hozzá a közszféra versenyképességét javító reformkísérletek sikeréhez.

A szerző a tanulmány korábbi fejezeteiben részletesen bemutatta a platformmunkavégzés gyakorlatát, jogi kereteit, valamint a közszféra munkaerőpiaci helyzetét, kihívásait és feltárta azokat a kapcsolódási pontokat, ahol a közszolgálat szellemisége összeegyeztethető ezzel a piaci modellel és képes potenciális előnyöket kínálni.

Dr. Zaccaria Márton Leó javaslatait a munkaidő, a munkavégzés helyének modernizálása tekintetében fogalmazza meg. A legfontosabb eszköznek az ügyfélkapcsolatoknak való kiszolgáltatottság csökkentését tekinti ezen a területen, amely egyfelől a közszolgálati tisztviselők számára jelentene élhetőbb életstílust, vonzóbb és megtartóbb karrierlehetőséget, másfelől az ügyfelek számára is lényegesen kedvezőbb megoldásokat kínálhat. Ebben a körben konkrétan az elektronikus ügyintézést tartja kulcsfontosságúnak a szerző, amely teret ad a modernizálásnak, és szabadságot biztosít a közszolgálatban dolgozóknak azzal, hogy nem akkor kell az adott üggyel foglalkozni, amikor az ügyfél fizikailag jelen van. A másik elengedhetetlen eszköznek – különös tekintettel a koronavírus járványra tapasztalataira – a HomeOffice intézményének fejlesztését tartja a közszférában. Mind a két javaslat esetében könnyen hasznosíthatóak a platform alapú munkavégzés területén a versenyszférában már elérhető tapasztalatok.

A szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy ezek a megoldások az ügyfelek számára is előnyöket eredményezhetnek, hozzájárulva egy ügyfélbarát közigazgatás kialakításhoz. Mindezek mellett pedig járulékos előnyként jelentkezhetne egy környezet- és családbarát közigazgatás megvalósítása.